14

عربستان از حوثی ها چه می خواهد؟

عربستان از حوثی ها چه می خواهد؟

هر کس که به صحنه تشییع جنازه رهبر گروه زیدی انصارالله [معروف به جنبش حوثی] یعنی سید "حسین بدرالدین الحوثی" نگاه می کرد، چاره ای نداشت جز این که بایستد نه فقط به خاطر جمعیت بسیاری که از یک میلیون نفر بیشتر بود و نه به خاطر سرشت حماسی ملت و وفاداری شان نسبت به رهبر نظامی که توانست با شجاعتش و قدرت فراوانش برای تبدیل الحوثی ها از گروهی ستمگر به گروهی که امروزه توانایی ایجاد تحول در بازی های سیاسی در سطح ملی و شاید منطقه ای را دارد، احترام یارانش را به دست آورد... بلکه چیزی که بیشتر از این جلب توجه کرد حضور 45 هزار نفر با لباس نظامی بود که رژه های نظامی حزب الله لبنان را به مناسبت روز جهانی قدس یا مناسبت های مربوط به روز آزادسازی و غیره به یاد می آورد.

شش جنگی که حوثی ها در برابر نیروهای نظامی دولت یمن به آن تن دادند به آنها قدرت جنگی ویژه ای داد که در جنگ اخیر که در آن ارتش عربستان شرکت کرد و متحمل خسارت های سنگین و شرم آوری شد ظاهر شد و همین طور در مذاکرات مایوس کننده شان درباره پایان دادن به تسلط الحوثی ها بر جبل الدخان که با افرادی کمتر از ده نفر بر آن چیرگی می یافتند قدرتشان مشخص شد. همچنین حوثی ها هنگامی که به زمین های کشور عربستان وارد شدند و در عمق 30 کیلومتری نزدیک منطقه "جازان" نفوذ کردند به موفقیت دست یافتند.

گروه الحوثی در ابتدای شکل گیری، گروهی نظامی و ایدئولوژیک بود که در نیمه دهه نود موفق به جذب یارانش در میان فرقه زیدیه شد، در میانه راه جریان های لیبرالی و لائیک زیدی به آنها پیوست و در نهایت موفق به از بین بردن مانع مذهبی شد به شکلی که پیروانی از میان شافعی ها، لائیک ها و لیبرال ها یافت.

نکته مهم تر این است که حوثی ها همچنین موفق به بازسازی هویت زیدی شدند و آنها نیرویی هستند که نمایانگر جامعه زیدی است و به همین شکل انصارالله به شکل نیروی نظامی زیدی ها درآمد.

عربستان در ساختار اقدامات خود تلاش کرد تا از توسعه حرکت حوثی ها با ایجاد شکاف در فرقه های مذهبی در یمن با هدف سرگرم کردن حوثی ها ممانعت کند و شکاف بزرگی را در ساختار اجتماعی یمن ایجاد کرد که در دهه های گذشته جامعه یمنی این جدایی را نمی پذیرفت و پیروان مذاهب در یک مسجد به طور مشترک جمع می شدند و تفاوتی بین شافعی و زیدی وجود نداشت تا اینکه وهابیت وارد شد و تجزیه عمیقی را ایجاد کرد.

در سطح سیاسی، زیدی ها گفتمان انقلابی و احیاگر خود را از میان مخالفت هایی که در طول بیش از 40 سال ستم از جانب عربستان وهابی و حکومت نظامی در صنعا به رهبری رئیس جمهور سابق "علی عبدالله صالح" به آنها شد، به شدت حفظ کنند.

حوثی ها معتقدند که حزب "الاصلاح" که مورد حمایت اخوان است، در اصل و ایدئولوژی حزبی وهابی است که برای سرکوب کردن سیاسی، فکری و اجتماعی بر علیه زیدی ها تلاش کرده است.

یک نکته در جنگ اخیر بسیار مهم و خطیر است و آن تصویری وهابی است که از حزب الاصلاح فرستاده شده که فردی بنام "صعتر" مدعی آن است و عبارت است از مردی در حزب الاصلاح که بعد از شیخ "زندانی" نفر دوم است.

وی نامه ای را به رئیس جمهور سابق "علی عبدالله صالح" سه روز بعد از در گرفتن جنگ فرستاد و از او خواستار توقف جنگ شد. پس رئیس جمهور از علت آن سوال کرد و او جواب داد: همانا شیعه هنگامی که می جنگند قیام می کنند، در حالی که ما از طریق فکر به ایجاد شکاف بینشان و نابودیشان می پردازیم. این جمله زیر سایه طرز فکر بزرگان وهابی قرار می گیرد که بیهوده می پندارند که توانایی های فکری ویژه ای دارند که آنها را قادر می سازد تا در مذاهب دیگر شکاف ایجاد کرده و پیروانشان را به وهابی تبدیل کنند.

به هر حال جنگ ادامه یافت و حوثی ها در آن درخشیدند و آوازه شان همه جا پیچید و رهبر جوانشان "عبدالملک الحوثی" به نمادی برای مقاومت ملی بر علیه مداخله عربستان تبدیل شد و در این رقابت برای وارد کردن خسارت نظامی به الحوثی ها، عربستان بازنده شد.

عربستان نتوانست پیروزی حوثی ها را تحمل کند به همین خاطر آتش بس را به اجرا درآورد و شروع به تحریک درگیری های داخلی از طریق شبکه های قبیله ای کرد. مشهور است که دو قبیله بزرگ در یمن به نام های "حاشد" و "بکیل" وجود دارد که به طور ویژه مردم شمال یمن به این دو برمی گردند.

تحریک به منظور کشمکش به هر شکلی بر ضد حوثی ها صورت گرفت و حتی در درون خانه اش یعنی در منطقه دماج در استان صعده دانشگاهی وهابی ایجاد شد که در آن هزاران دانشجو از همه ملیت های دنیا تحت آموزش نظامی قرار دارند.

در نهایت هیچ یک از مذاکرات برای شکستن اراده حوثی ها موفق نشد بلکه نیرو و وجهه مردمی آنها افزایش یافت و امروزه آنها وزنه سنگینی هستند که بیشترین سازماندهی را دارند و کسی که می خواهد در ردیف سیاستمداران در صنعا قرار بگیرد و پیروز شود چاره ای جز جلب رضایت حوثی ها ندارد.

بعد از آغاز بهار عربی (بیداری اسلامی)، یمن شاهد انقلابی ملی بود که عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس آن را به منظور در برگرفتن انقلاب از طریق آنچه که بعدها به اسم اقدام خلیجی خوانده شد طرح ریزی کردند. این طرح چیرگی بر انقلاب و عدم انتقال قدرت به ملت را هدف قرار می داد و به همین منظور ترمز جنبش انقلابی یمن کشیده شد تا از چارچوب خارج نشود.

حوثی ها در گفتگوهای ملی شرکت کردند اما چه کسانی این پرونده را اداره می کنند: سفیر آمریکا و سفیر عربستان. حوثی ها از طریق گفتگوهای ملی بعضی منافع را در زمینه حقوق مذهبی و در سطح سیاسی محقق ساخته اند و مقرر شد که اعتماد نسبی موجود تامین کننده حقوق زیدی هایی باشد که نسبت جمعیتشان در یمن به 40 درصد ساکنان یمن می رسد و همچنین تکیه بر فدرالی که به زیدی ها این فرصت را داد تا در استان های بزرگشان مانند صعده، صنعا، ذمار، عمران، حجة و الجوف به حق خودشان در زمینه نمایندگی سیاسی دست یابند.

نظام سعودی نتوانست از حوثی ها عبور کند و خصوصا در این دوره که موضوع سوریه عامل تقسیم بین دشمنان و هم پیمانان شد.

هنگامی که صحبت از طرح سیاسی عربستان در یمن می شود، سه ضلع برای آن مطرح می شود:

اول: ضلع دینی / وهابی که وارد نبرد وحشیانه و جنگ تمام عیار با حوثی ها طبق اصول مذهبی می شود.

دوم: ضلع سیاسی که در حزب الاصلاح نمود پیدا می کند و حوثی ها به رهبرانش، ادبیاتش و سخنرانی اش توجه دارند همان گونه که به وهابیت نگاه می کنند.

سوم: ضلع قبیله ای، چیزی که در خاندان معروف "الاحمر" بروز پیدا می کند که یکی از خانواده های با نفوذ در قبیله "حاشد" است. آنها در اصل زیدی بودند سپس وهابی شدند و از کسانی هستند که با حوثی ها می جنگند و شیخ "حسین الاحمر" فردی قبیله ای و با نفوذ بود که با عنوان قبیله حاشد با حوثی ها می جنگید.

سیر گفتگوی عربستان با حوثی ها
در اقدامی بی سابقه سفیر عربستان در صنعا از طریق دوستی مشترک می خواهد که نامه ای را به رهبری گروه انصارالله برساند که در آن آمده که سفیر عربستان مایل به دیدار با نمایندگان انصارالله است. دوست مشترک نزد رهبری حوثی ها آمد و به وی اعلام کرد که عربستان خواستار ملاقات با شما در سفارت این کشور است.

اعضای شورا رهبری الحوثی مشورت کردند و تصمیم گرفتند با سفیر عربستان ملاقات کنند و در 8 سپتامبر گذشته مسئول سیاسی انصارالله در سفارت عربستان حاضر شد. سفیر عربستان به او خوشامد گفت و اعلام کرد که این ملاقات اول است و شروع به صحبت کردن به نرمی با حوثی ها کرد و به صراحت گفت: ما با فرقه زیدیه اختلافی نداریم و اختلافات ما با گروه های شیعی دیگر است. منظور او شیعه دوازده امامی بود.

بعد از آن به موضوع اصلی پرداخت و گفت: ما اطلاعات محکمی داریم که شما با ایران ارتباط دارید و تلاش هایی هم برای کمک به نظام سوریه می کنید. نوع این تلاش ها چیست؟

همچنین سفیر عربستان پرسید: اگر ما حمله کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد و جایگاه حوثی ها در مرزهای عربستان چگونه خواهد بود؟

مسئول سیاسی گروه انصارالله اینگونه پاسخ داد: ما از دشمنی با سوریه خودداری می کنیم و اجازه دخالت خارجی را نمی دهیم و عربستان باید به سمت راه حل سیاسی برود زیرا ما شتابزدگی و هیجان عربستان در این جنگ را بیشتر از آمریکا می بینیم.

درباره ایران مسئول سیاسی حوثی به صراحت گفت: در دانسته های شما مداخله نخواهیم کرد اما ما هواپیماهای ایرانی را در آسمان خود ندیدیم چیزی که ملاحظه کردیم هواپیماهای شماست که به شهرها و خانه های ما حمله کردند.

اینجا بود که سفیر تلاش کرد تا سبک گفتگو را تغییر دهد و گفت که ما در رویارویی با "عبدالناصر" به دولت "الامامه" و خاندان حمید الدین کمک کردیم، و مسئول حوثی پاسخ داد که این مسئله به درگیری میان شوروی و آمریکا برمی گردد.

آنجا بود که سفیر برگشت و تاکید کرد: این ضربه آمریکا است که بر سوریه وارد می شود و دخالت به صلاح منطقه نیست و سفیر گفت که به سخنان سخنران صعده گوش داده که گفته ما با دستان بسته نخواهیم ایستاد تا به سوریه ضربه زده شود. سپس سفیر تلاش کرد تا پیغامی هشدار دهنده را که در بر دارنده تهدید است، برساند و گفت: سه جبهه ضد حوثی ها وجود دارد که از جانب وهابی ها و دیگران است.

برای پایین کشیدن فتیله بحران در این ملاقات سفیر عربستان از طرف دولت کشورش از حوثی ها به خاطر محافظت از مرزها به منظور توقف قاچاق اسلحه و غیره تشکر کرد اما مسئول سیاسی گروه حوثی مداخله کرده و گفت: گروه حوثی این کار را بخاطر آل سعود انجام نداده و سردمداران عربستان همان کسانی هستند که عملیات قاچاق از طریق مرزهای دو کشور را اداره می کنند.

و هنگامی که سفیر به مسئول سیاسی گروه انصار الله پیشنهاد مشارکت در دولت یمن را داد، مسئول حوثی فورا مداخله کرد و راه را بر او بست و گفت: این یک مسئله داخلی و ملی است و با تمسخر پرسید: چه کسی یمنی است ما یا شما؟

ملاقات طولی نکشید اما سفیر عربستان نخواست درهای گفتگو بسته شود و این ملاقات را مقدمه ای برای ملاقات های بعدی در آینده به حساب آورد با وجود اینکه مسئول سیاسی گروه انصارالله این دیدار را تنها آزمایشی برای جایگاه گروه در پیشرفت های اخیر و خصوصا واکنش حوثی ها در مورد احتمال وقوع حمله نظامی آمریکا به سوریه درنظر گرفت.

حوثی با مشکلات بسیار روبه رو است که از میان آن اصلی است که به شاخه هایی براساس نوع ارتباط تقسیم می شود: اصل مربوط به آمریکایی ها، دیگری مربوط به آل سعود، سوم مربوط به رئیس جمهور سابق "علی عبدالله صالح" و چهارم مربوط به "علی محسن الاحمر". این شاخه ها به وسیله کمک هایی که از هر طرف به آنها ارائه می شود تغذیه می شوند. با وجود اینکه تجهیز و آماده سازی آنها مسئله بزرگی نیست اما آنها دنباله رو و تابع کسانی هستند که آنها را به حرکت در می آورند. حوثی از طرح جنوبی نگران نیست زیرا در جنوب کسانی که با حوثی ارتباطی داشته یا به آن منتسب باشند وجود ندارد.

نگرانی دیگری که همواره با حوثی ها است اختلافات مذهبی است و آن چیزی است که عربستان طی سال های طولانی طرح آن را در یمن ریخته زیرا شکاف های اجتماعی و قبیله ای و مذهبی یعنی تامین بقا و تداوم و گسترش نفوذ نظام عربستان در یمن. ولی این شکاف ها زیاد نیست لذا یمن تبدیل به نیرویی می شود که می تواند الگوی خود در همزیستی مسالمت آمیز بین قدرت و دموکراسی را به خارج صادر کند، مثل زمانی که انقلاب یمن دنیا را با صلح آمیز بودنش به رغم وجود بیش از 30 میلیون عدد اسلحه نزد مردم، خیره کرد./شیعه آنلاین

تعداد امتیازات: (2) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (742)
کد خبر: 3131
  • عربستان از حوثی ها چه می خواهد؟

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تاکنون: 161478             این ماه: 85132         دیروز: 4645         امروز: 829

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.