21

آیا امامت در نزد شیعیان موروثی است؟

آیا امامت در نزد شیعیان موروثی است؟
شواهدی وجود دارد که بیانگر این مطلب است که امامت در نزد شیعیان به صورت سیستم موروثی است:
1-وجود پیوستگی امامت تا به قرن حاضر، که از امام علی ع شروع میشود تا اینکه میرسد به امام زمان ع و همین عدم منقطع شدن طی بیش از هزار سال دلیلی میشود بر یک سیستم موروثی از پیش تعیین شده .
2-پیامبرانی بودند که ابتدا به مقام نبوت میرسیدند سپس مقام رسالت به انها واگذار میشد .نمونه قرانی اش حضرت عیسی بن مریم
ولی در سیستم موروثی امامت این نبوده است که وقتی فرزند پسری به دنیا می امده از همان اول به مقام امامت برسد بلکه بعد از شهادت پدر ،فرزند پسر جایگزین امامت ایشان می شده است 
3-یکی دیگر از دلایل هم اعتقاد شیعه است برای اینکه خداوند ولایت خود را به کسی محول کند باید از ذریه پاک و با اصل و نسبی باشد و این هم یکی دیگر از دلایل است .
در اخر و نکته مهم نه اینکه عصمت و توانایی امام موروثی بوده ،بلکه به عکس امامت ایشان موروثی بوده است نه عصمت و لیاقت ایشان و همین باعث شده ان فرد فکر کنند عصمت و لیاقت که یکی از شروط مورد نیاز رسیدن به امامت است موروثی و به دنبال این صفت ارثی ،امامت هم ارثی بوده است.

پاسخ:
براي دانستن عقيده يك گروه بايد به منابع ديني و اقوال آن ها رجوع كنيد تا ديدگاه آن ها روشن شود. از دیدگاه شیعه امامیه، راه اصلی و اساسی در تعیین امام، نص شرعی است و معجزه، جنبه ثانوی داشته و مخصوص موارد استثنایی و ویژه است؛ زیرا قرآن و سنت، به عنوان دو سند معتبر شرعی در دسترس مسلمانان است و امامت - با توجه به اهمیت و جایگاه برجسته ای که دارد- بدون شک در کتاب و سنت مورد اهتمام قرار گرفته است. از این رو با وجود نصوص قرآنی و روایی در این باره، معجزه به عنوان راه ضروری تعیین امام، مطرح نخواهد بود و به موارد خاص اختصاص خواهد داشت. بر خلاف نبوت که در آن، معمولاً نص معتبر و گویا در دسترس نیست، و معجزه، اساسی ترین راه اثبات آن به شمار می رود.[1]

شيعيان عقيده دارند امامان آن ها از سوي خداوند متعال برگزيده شده اند و ملاك هايي كه براي هدايت بشر لازم است در ائمه (عليهم السلام) وجود داشته است.در واقع شيعيان مطيع نص هستند نه اينكه صرفا تا يك امام از دنيا برود بگويند پسرش جانشين او شود بلكه عقيده دارند كه خداوند آن ها را از پيش تعيين كرده است و پيامبر و ائمه(عليهم السلام) از قبل تعداد و نام آن ها را بيان كرده اند.

خداى تعالى مى فرمايد:

(وَما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا);[2]
آن چه را پيامبر آورده بگيريد و از آن چه شما را نهى فرموده بپرهيزيد.

و نيز مى فرمايد:

(وَما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى * إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ يُوحى);[3]
او طبق هواى نفس خويش سخن نمى گويد مگر آن كه آن سخن وحى الاهى است.

بر اساس اين آيات روشن است كه قول، فعل و تقرير حضرت رسول اكرم صلى الله عليه وآله حجّت است، و هر آن چه رسول خدا صلى الله عليه وآله انجام مى دهد نه به خواست خود، بلكه مطابق اراده و فرمان خداى تعالى است.

رسول خدا صلى الله عليه وآله در مورد نصب امام مى فرمايد:

إنّ الأمر إلى الله [لله] يضعه حيث يشاء;[4]
همانا امر به دست خداوند است.

در مورد اينكه جانشيني از پدر به پسر نيز ملاك بد بودن سيستم موروثي را توضيح داديم كه ارثی بودن به معنای آن است كه به دور از هر گونه معیار اساسی و صحیح، حكومت از كسی به خاندان وی منتقل شود. در بسیاری از نظام های شاهنشاهی و سلطنتی این شیوه حكمفرما است و بر اساس آن صلاحیت های لازم جهت اداره جامعه و حكومت، به كلی از نظر دور مانده و باقی ماندن قدرت و سلطنت در یك خانواده، اصل حاكم بر همه ارزش ها و معیارها تلقّی می شود.بدیهی است ارثی بودن به این معنا از نظر منطقی كاملاً نادرست و باطل می باشد.
[1]امامت در بينش اسلامي ، ص285 ،نويسنده:علي رباني گلپايگاني ، قم:موسسه بوستان كتاب ،انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم ، چاپ سوم ، 1390

[2]سوره حشر: آيه 7.
[3]سوره نجم: آيه 3 ـ 4.
[4] الثقات (ابن حبان): 1 / 90; الإصابة: 1 / 52; الكامل في التاريخ: 2 / 93; تاريخ الإسلام: 1 / 286; البداية والنهاية: 3 / 171; السيرة النبوية (ابن هشام): 2 / 289. 

 

 

براي اطلاع بيشتر ر.ك:

محسن خرازي، بدايه المعارف الالهيه في شرح عقائد الاماميه، ج 2، ص 111ـ 113
عبدالرزاق فياض لاهيجي، گوهر مراد، ص 469

شيعه‏ شناسي و پاسخ به شبهات؛ علي اصغر رضواني، ج 2، صص: 495ـ499

 

 

تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (384)
کد خبر: 3902
  • آیا امامت در نزد شیعیان موروثی است؟

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
اين ماه: 544431                              ديروز: 2645                              امروز: 462

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.