08

چیستی رسانه های اجتماعی

چیستی رسانه های اجتماعی

رسانه ی اجتماعی کاربرد تکنولوژی متحرک وب پایه برای تبدیل ارتباطات به دیالوگی دوسویه است.

رسانه های اجتماعی، رسانه هایی برای تعامل اجتماعی هستند که از تکنیک های ارتباطی بسیار در دسترس و گسترش پذیر (scalable) استفاده می کنند.

استفاده از اصطلاح «رسانه های اجتماعی» به طور پیوسته نخستین بار در جولای 2006 به کار گرفته شد. کریس شیپلی (مؤسس و مدیر پژوهش جهانی گروه Guideword) اغلب به عنوان اولین فردی شناخته می شود که از اصلاح امروزی رسانه های اجتماعی استفاده کرد. شیپلی معتقد است، رسانه های اجتماعی، هدایت کننده ی رویدادهای آتی برای گفت و گو است؛ رویدادی است که بحث درباره ی آن در وبلاگ نویسی، ویکی، شبکه ی اجتماعی و فناوری های مرتبط با فروم های رسانه های مشارکتی به کار گرفته می شود.

البته این اصطلاح همچنین قبلاً توسط تینا شارکی (از بنیانگذاران ivillage و رئیس کنونی Babycenter.com) در سال 1997 برای توصیف نوعی از جامعه گرداننده محتوای اینترنت به کار گرفته شد. دارل بری نیز در سال 1995 این اصطلاح را برای توصیف سیستم های نرم افزاری چند رسانه ای که موجب آسان سازی مشارکت جامعه و تجربه ی ذهن از فضا به اشتراک گذاشته بود، به کار برد.

به هر حال، هیچ تعریف جهانی جامع و شناخته شده ای برای رسانه های اجتماعی مانند سایر تعاریف حوزه ی ارتباطات، وجود ندارد. بریان سولیس در تعریف رسانه های اجتماعی می گوید، رسانه های اجتماعی از محتوای دموکراتیک تشکیل شده و درک درستی از روند نقش مردم دارد؛ زیرا نقش آنها تنها خواندن و منتشر کردن اطلاعات نیست، بلکه آنها اطلاعات را تولید و برای دیگران به اشتراک می گذارند.

همچنین تعریفی دیگر می گوید، رسانه های اجتماعی توصیف ابزارهای آنلاین است که مردم از آن برای اشتراک محتوا، پروفایل ها، نظرات، دیدگاه ها، تجربیات و افکار استفاده می کند. بنابراین رسانه های اجتماعی تسهیل کننده ی گفت و گوها و کنش های متقابل آنلاین بین گروه هایی از مردم است. این ابزارها شامل بلاگ ها، تابلوهای پیام پادکست، میکروبلاک، نشانه گذاری ها، شبکه ها و ویکی هاست.

برخی از تحلیل گران، تعریف رسانه های اجتماعی را به عنوان یک اصطلاح قابل تعویض با وب 2 معرفی کرده اند. آن ها اذعان می کنند که رسانه های اجتماعی با تعریف وب 2، توضیح نسل کنونی وب سایت های تعاملی است که در آن پایگاه های داده ای آجاکسی و ار اس اس برای ارائه ی شخصی، انعطاف پذیر و تجربه ی وب به وجود آمده است. وب سایت هایی که با استفاده از فناوری وب 0، 2 در عمق اجتماعی، تعامل، شکل گیری جامعه و وصل کردن طرح های مشترک به کار می روند.

تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (144)
کد خبر: 5003
  • چیستی رسانه های اجتماعی

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تاکنون: 160884             این ماه: 84538         دیروز: 2265         امروز: 943

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.