17

سازه ­های امن و استحکامات دفاعی

سازه ­های امن و استحکامات دفاعی
دفاع جزئی ازهویت یک ملت زنده است. هرملتی که به فکر دفاع ازخود نباشد و خود را آماده نکند در واقع زنده نیست. هر ملتی که اهمیت دفاع را درک نکند به یک معنا زنده نیست.        «مقام معظم رهبری»
 
برخی از تعاریف و اصطلاحات مربوط به «سازه ­های امن و استحکامات دفاعی»:
-پناه گاه
پناه گاه­ به مکانی اطلاق می­گردد که در مقابل حملات هوایی موشکی نسبت به ساختمان­های معمولی و یا فضای باز از امنیت بیشتری برخوردار باشد.
جان پناه
جان پناه می­توان یک سنگر بتنی سرپوشیده، سنگر معمولی با دیواره‌ی آجری یا حتی خاکی باشد که افراد بتوانند با رفتن درون آن و نشستن روی پاهای خود یا روی سنگر در معرض اصابت ترکش قرار نگیرد.
-هدف
موجودیتی مشخص، شامل جاندار یا بی‌جان که در نظر است با توسل به عملیات نظامی، سیاسی، اقتصادی یا روانی به آن صدمه زده شود، منهدم گردد، تسخیر شود، یا تحت کنترل درآید. 
-مراکز حیاتی
مراکزی هستند که در صورت انهدام کل یا قسمتی از آن‌ها، موجب بروز بحران، آسیب و صدمات قابل توجه در نظامِ سیاسی،  هدایت، کنترل و فرماندهی، تولیدی و اقتصادی، پشتیبانی، ارتباطی و مواصلاتی، اجتماعی، دفاعی با سطح تأثیرگذاری در سراسر کشور گردد. 
-مراکز حساس
مراکزی هستند که در صورت انهدام کل یا قسمتی از آن‌ها، موجب بروز بحران، آسیب و صدمات قابل‌توجهی در نظام سیاسی، هدایت، کنترل و فرماندهی تولیدی و اقتصادی، پشتیبانی، ارتباطی و مواصلاتی، اجتماعی، دفاعی با سطح تاثیر گذاری منطقه‌ای در کشور گردد.
-مراکز مهم
مراکزی هستند که در صورت انهدام کل یا قسمتی از آن‌ها، موجب بروز آسیب و صدمات محدود در نظام سیاسی، اجتماعی، دفاعی با سطح تأثیر گذاری محلی در کشور گردد.

استحکامات موقت
در بحث پدافندِ غیرعامل استحکامات موقت به سازه­های موقتی اطلاق می­شود که با توجه به شرایط و امکانات و میزان اهمیت و آسیب‌پذیری نقاط حیاتی و حساس در محل­های مناسب و اطراف تأسیسات ایجاد می­گردند تا مانع اصابت مستقیم موشک، بمب، توپ‌خانه، خمپاره و یا ترکش این مهمات به تأسیسات و یا تجهیزات گردیده و اثرات ترکش و انفجار را به طور نسبی خنثی نمایند.

استحکامات موقت عبارتند از:
الف- خاکریز  ب- کیسه‌ی شن   ج- دال بتنی، بشکه‌ی شن و یا استوانه‌ی بتنی    د- دیوار کشی
 
طبقه‌بندی استحکامات

به­ طور کلی استحکامات را می­توان به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی نمود:

الف- استحکامات طبیعی

به تمامی عوارضی که بتوان از آن‌ها به­ عنوان موانع طبیعی در راستای افزایش توان عملیاتی، دفاعی و ایجاد مقاوم‌سازی استفاده نمود، استحکامات طبیعی گویند. استفاده از عوارض طبیعی نظیر کوه ­ها و ارتفاعات صعب‌العبور، تپه­ ها، غارها، دره­ ها، جنگل­ ها، رودخانه­ ها، دریاچه ­ها و نظایر آن برای احداث انوع قلعه، برج و بارو، ارگ، دربند، خندق و دروازه و نظایر آن حکایت از تدبیر آگاهانه به ­منظور مقابله با تهدیدات با هدف ایجاد استحکامات است.

 
ب- استحکامات مصنوعی

در اکثر مواقع به ­دلیل رعایت آمایش سرزمین و هم‌چنین استفاده از انواع منابع طبیعی موجود، امکان استفاده و بهره ­گیری هم­زمان از تمامی مزایای طبیعی موجود، چون عوارض و منابع نیست. بنابراین در این مواقع لازم است برای حفظ انواع دستاوردها به ایجاد استحکامات مصنوعی پرداخت. احداث انواع معادن، تونل، سازه­ های امن و نظایر آن تنها بخشی از استحکامات مصنوعی برای مقابله با انواع تهدیدات وارده است. 


ایجاد سازه‌های امن و مقاوم‌سازی
طراحی و احداث تأسیساتِ حیاتی و حساس که به ­طور‌کلی در مقابل اصابت مستقیم بمب و موشک مقاوم باشند، در خیلی از موارد اصولاً عملی نبوده و به صرفه و صلاح نیز نیست. زیرا هزینه‌ی ایجاد و تأسیسات با چنین مشخصاتی ممکن است به مراتب بیش از کل تجهیزات مربوطه باشد.
در اکثر موارد صلاح بر این است که اجزای مستقلِ تأسیسات و تجهیزات که اصابت احتمالی بمب / موشک موجب از کار افتادن تجهیزات و توقف فعالیت بخشی از مجموعه گردیده اما خسارت جانبی زیادی به بار نمی‌آورد تنها در مقابل موج انفجار و ترکش بمب / موشک محافظت شوند ولی بخش­هایی از مجموعه که صدمه دیدن آن‌ها موجب از کارافتادن کل سیستم و وقفه‌ی کامل یا نسبی در انجام فعالیت می­گردد با مقاومت کافیِ اصابت بمب ساخته شوند.

مقاوم‌سازی در حوزه فرهنگی
مقاوم‌سازی در عرصه‌ی فرهنگی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. بازگشت به خویشتن اسلامی و هویت اصیل ملی و افزایش آگاهی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم به‌ویژه نسل جوان، مهم‌ترین اصل مقاوم‌سازی در عرصه‌ی فرهنگی است. نسل جوان، باید به امتیازات فرهنگ اسلامی و ملی خویش، آشنا باشد تا در مقابله با فرهنگ ­های بیگانه، از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشد.
مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خودشان تأکید کردند که ما فرزندان عاشورا هستیم و عاشورا و محرم را چون جان حفظ کردیم. مقاومت را حفظ کردیم. اگر ما به ارزش‌های دینی‌مان مقید باشیم و همدیگر را به حفظ این ارزش‌ها توصیه کنیم در مقابل دشمن لغزش نخواهیم داشت. اگر به فرهنگ بومی و ادبیات غنی خودمان برگردیم در مقابل سوغات دشمن زانو نمی‌زنیم. آدم‌های پوچ و توخالی و آدم‌هایی که فرهنگ خود را نمی‌شناسند و اعتقاد به فرهنگ خودشان را از دست داده‌اند ضعیف شده و در مقابل دشمن خیلی راحت به زانو در خواهندآمد.

تعداد امتیازات: (1) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (681)
کد خبر: 5411
  • سازه ­های امن و استحکامات دفاعی

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
اين ماه: 71377                              ديروز: 3526                              امروز: 2382

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.