16

جنگ روانی، شایعه‌پردازی و شیوه­ های مقابله با آن

جنگ روانی، شایعه‌پردازی و شیوه­ های مقابله با آن

دراین جنگ نرم،کافی است هواداران جبهه حق بیدار باشند و بیکار ننشینند؛ چرا که زبان حق همیشه مؤثرتراز زبان باطل است. «مقام معظم رهبری»


تعریف جنگ روانی 

جنگ روانی عبارت است از استفاده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن برای نفوذ در خصوصیات فکری دشمن با توسل به شیوه­ هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می­شود.


راه­های مقابله با جنگ روانی

جنگ روانی تلاشی در جهت ایجاد فضای ذهنی، فکری، فرهنگی و ایدئولوژیک است که مقابله با آن هوشیاری ذهنی و اعمال مدیریت هنرمندانه در همه‌ی عرصه­ ها از جمله در بهره­ مندی از ابزار متناسب رسانه­ ای را می­ طلبد.


مهم­ترین راه‌های مقابله با این جنگ که کارایی آنها به تجربه ثابت شده است عبارت‌اند از:
1. اتکال به خداوند تبارک و تعالی و ایمان به یاری او در تقابل با دشمنان اسلام
2. بصیرت در شناخت دشمن از دوست و آگاهی از اشکال مختلف جنگ روانی و راه‌های مقابله با آن.
3. خودباوری و بازگشت به هویت دینی خویش؛ اگر ملتی سرمایه ­ها، امکانات، توانایی ­ها، امتیازات و برتری­ های خود را باور کرد هیچ‌گاه در مقابل بیگانگان احساس حقارت نخواهد کرد و کمتر تحت‌تأثیر جنگ­های روانی قرار می­گیرد.
4. کنترل جبهه‌ی داخلی و ایجاد هماهنگی بین آنان بر عهده‌ی رهبران و زمام‌داران هر جامعه است که همواره مراقب افراط و تفریط­ های نیروهای خودی باشند و تعادل را بین آنان برقرار سازند؛ زیرا ناهماهنگی و اختلاف زمینه‌ی موفقیت جنگ روانی دشمن را فراهم می ­سازد.
5. ایجاد دوستی و همبستگی بین افراد جامعه؛ با سعه‌ی‌­صدر و بالابردن قدرت تحمل سلیقه ­های مختلف باید از تفرقه و انشعاب نیروهای خودی که زمینه‌ی بی ­اعتمادی را فراهم کرده و به مقاصد دشمن کمک می­ کند جلو گیری شود.
6. رواج فرهنگ راست‌گویی و پرهیز از دروغ؛ هر گاه مردم اعتماد خود را به مسؤلان و دست ­اندر‌کاران کشور خود از دست داده و اعتقاد به عدم صداقت آنان پیدا کنند دشمن به هدف خود در جنگ روانی دست یافته است.
7. بهره ‏گیری از ابزارها و توانمندی‏ های داخلی در جهت عزت و اقتدارملی
8. آموزش شهروندان به گونه ­ای که بتوانند بین حقیقت و تبلیغات تفاوت قایل شوند. بنابراین باید آگاه بوده و با جلوگیری از انتشار و گسترش شایعات، دروغ‌ پردازی­ های دشمن را خنثی و از اظهار شنیده ­ها در اماکن مختلف خودداری کرد.
9. شناخت نقاط ضعف دشمن، دشمن همواره سعی می­کند با پنهان کردن نقاط ضعف خود، اقتداری کاذب در ذهن مخاطبان برای خود ایجاد کند و از این طریق حریف را از مبارزه نا امید سازد که با روشن‌شدن نقاط ضعف او، حربه را از دست خواهد داد.

10. فعالیت علنی و رویارویی با دشمن و دفاع از ارزش­ها: کوتاهی در دفاع از ارزش­ها و فرار از رویارویی با دشمن باعث تضعیف روحیه‌ی نیروها و تردید در اصالت ارزش ­ها خواهد شد. از این رو باید با شجاعت و صلابت کامل همواره ارزش­ها را در دل و جان افراد زنده نگه داریم.


نقش رسانه­ ها در جنگ نرم
بدون شک رسانه­ ها در جنگ نرم در خط مقدم قرار دارند و به راحتی می­توانند جریان­ های مهمی را هدایت، نظارت و کنترل نمایند و از طرفی هم خود جریان‌ساز باشند. جنگ رسانه‌ای از برجسته‌ترین مولفه‌های جنگ نرم و جنگ‌های مدرن در جهان کنونی محسوب می‌شود.


نقش بازی­ های رایانه ­ای در جنگ نرم

دیگر نمی­توان به بازی­های رایانه­ای تنها به‌عنوان ابزار جذاب برای تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان نگاه کرد. تولیدکنندگان بازی‌های رایانه­ای می­ کوشند تا از طریق تولید بازی‌های رایانه ­ای خاص مقاصدشان را وارد زندگی واقعی انسان‌ها کنند. بازی­ های رایانه­ ای با توانمندی­ها و ویژگی­ های خـاص خـود به‌ عنوان ابـزاری نویـن و رسانه‌ی نو ظهور برای عملیات روانـی و قـدرت نـرم دشمن تبدیل شده است. 

سـربـازان رایـانه­ای بی­ هیچ گونه حساسیت، نظارت و کنترل تا عمق خانه‌هایمان نفوذ می­کنند!.

امروز بازی‌های رایانه­ای حکم یک رسانه‌ی قوی را پیدا کرده است؛ رسانه­ای که مخاطبش را به شدت با خود همراه می­کند و از آنجایی که مخاطب بازی رایانه­ای یک مخاطب منفعل نیست پس می­توان از ظرفیت این رسانه‌ی قوی به‌صورت تمام‌عیار و در راستای مقاصد مثبت و یا منفی استفاده کرد. 


تعریف شایعه

شایعه، خبر یا اطلاعات تأیید‌نشده­ای است که مورد‌توجه گروه یا جمعیت خاصی بوده و برای ایجاد باور نزد دیگران معمولاً از فردی به فرد دیگر به طور شفاهی بدون هیچ‌گونه اطمینان و دلیل و مدرک کافی انتقال می­یابد. 

شایعه سلاح هولناکی است که روحیه‌ی افراد یک جامعه را از بین می­برد و فکر آن‌ها را فلج می­کند.

شایعه در جایی ایجاد می­شود که خبر نباشد و یا خبر از منابع موثق منتشر نگردد. شایعه روحیه‌ی عمومی جامعه را تضعیف نموده و اربابان شایعه‌پرداز، جوّ بی‌اعتمادی و تفرقه را رواج می‌دهند. این خصلت شایعه است که نیاز به اثبات و دلیل ندارد ولی همواره حاکم است. دستگاه­ های شایعه‌پرداز ماهرانه با آمیخته‌نمودن حجم وسیعی از اخبار واقعی، مطالب غیرواقعی را به جامعه تلقین می­نمایند.


انواع شایعه
شایعه‌ی خزنده

شایعه ­ای است که به کندی گسترش می­یابد و مردم آن را به­طور مخفیانه برای هم منتقل می­کنند تا سرانجام همه از آن آگاه می­شوند.


 شایعه‌ی خشونت‌بار

این شایعات مانند آتش جهنم گسترش می­یابد و گروه بسیار بزرگی را در مدتی کوتاه در خود فرو می­برد. این گروه از شایعات به احساسات پرجوش افراد، مانند ترس، خشم و شادی ناگهانی تکیه می‌کند.


 شایعات فرو‌ شونده

این نوع شایعات، شامل آن‌هایی می ­شوند که در آغاز امر رواج می­یابند، سپس به عمق فرو می­روند تا هر زمان که شرایط بروز مجدد آنها فراهم شد، آشکار گردند.


رسالت رسانه‌ی خبری در مقابله با شایعه
یک رسانه‌ی خبری، باید رسالت خبری خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد، اما نباید خبر را چنان دگرگون جلوه دهد و عقاید شخصی و سیاست­ های خبری خود را در آن دخیل سازد که همین اخبار خمیرمایه‌ی شایعه گردد.
اگر رسانه­های خبری، رسالت خبری خود را با صداقت تمام به انجام رسانند در این صورت افراد جامعه باید به اظهارات رسمی و اخباری که از سوی رسانه­ های خبری معتبرِ داخل کشور انتشار می ­یابد، ایمان و اطمینان داشته باشند.

بعد از انتشار اخبار رسمی و واقعیات، مطبوعات، رادیو و تلویزیون به انتشار هر چه وسیع­ تر این اخبار و واقعیات کمک کند و تفاصیلی که در این میان مطرح می­شود و ممکن است افراد سودجو و فرصت‌طلب از آنها برای شایعه‌پردازی استفاده کنند، حذف کرده و حقایق را به اطلاع عموم مردم برسانند.


در ارسال اخبار باید رسانه ­های خبری به این امر مهم توجه داشته باشند که یکی از عوامل اصلی شایعه‌پردازی، «اهمیت موضوع» و «ابهام در موضوع» است؛ بنابراین ضروری است که رسانه­ های خبری، از هر گونه ابهامی در ارسال اخبار به سوی مخاطبان پرهیز کنند و به بیان واقعیات به همراه شفاف‌سازی موضوع بپردازند.
باید توجه داشت که همیشه سانسور خبری و افراط و تفریط در این امر نتیجه‌بخش نبوده و اغلب نتیجه‌ی معکوس به همراه دارد. بنابراین ضروری است که خبرنگاران و سردبیران محترم رسانه‌های خبری تا حد ممکن از افراط و تفریط در سانسور خبری اجتناب ورزند.
آموزش ­های ویژه برای آشنایی روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، سردبیران رسانه­ها و مطبوعات و سایر رسانه­ های خبری با شایعه، انواع شایعه و شیوه­های مقابله با آن، می­تواند به این افراد کمک کرده تا در حالی که رسالت خبری خود را انجام می­دهند، به تشخیص شایعه و شایعه‌سازان پرداخته و با آنها مقابله کنند.
اگر یک رسانه ­ای به هر دلیلی، آگاهانه و یا ناآگاهانه به اشاعه‌ی شایعه می­پردازد بر دیگر رسانه ­های خبری است که از انتشار اخبار این رسانه اجتناب کنند، نه این‌که به نقل از آن رسانه‌ی خبری، همان شایعات را تکرار و به اشاعه‌ی هر چه بیشتر شایعات کمک کنند.

تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (272)
کد خبر: 5415
  • جنگ روانی، شایعه‌پردازی و شیوه­ های مقابله با آن

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تاکنون: 162093             این ماه: 85747         دیروز: 5786         امروز: 712

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.