08

هیآت مذهبی در برابر آسیبهای اجتماعی مسئول باشند

هیآت مذهبی در برابر آسیبهای اجتماعی مسئول باشند

رضا معممی مقدم در همایش طلایه داران تبلیغ، خدمت گزاران هیئات مذهبی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) در طبس از مسئولین هیات خواست تا در برابر آسیبهای اجتماعی مسئول باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام حسن آزاد، مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان طبس با اعلام این خبر اظهار داشت: همایش طلایه داران تبلیغ، خدمت گزاران هیئات مذهبی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) با حضور رضا معممی مقدم، مدیر کل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در سالن همایشهای میقات الرضا(علیه السلام) طبس برگزار شد.

معممی مقدم با بیان اینکه هرکس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه ی تقوای دلها(ی آنها ) است، بیان کرد: در سالهای پیدایش انقلاب اسلامی در 25 کشور بالغ بر 100 میلیون شیعه داشتیم در این سالها تعداد شیعیان 350 میلیون در 70 کشور شده است حال نکته ای که باید از اون طرفی ها بگیریم اینکه آنها بر اساس اطلاعات عملیات می‌کنند حال اینکه ما اطلاعات را می گیریم و در قفسه بایگانی می‌کنیم.

دیر کل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بعد از جنگ 8 روزه و 33 روزه که پوزه اسرائیل به خاک مالیده شد خیلی از جوانان اروپا و عرب جویای علت این پیروزی حزب الله شدند که این چه پایه شجاعت و چه عقیده ای است که باعث شده تا اینها اینطور در مقابل کفر بایستند وگرنه پادشهان آنان که توان مقابله با اسرائیل را ندارند و به این دلیل در بین همین جوانان غرب و عرب یک گفتمانی بوجود آمد و عده ای از آنها تحقیق شعیه شدند در مقابل آنها (اتاق فکر صهیونیزم) آمدند جریان داعش را راه انداختند و گفتند حال که شما نسخه ای از اسلام که بحث شجاعت و سید حسن نصرالله و امام و رهبری و.. هست رو میکنید ما هم نسخه ای از اسلام رو میکنیم که کارش سر بریدن، توحش.. است. این اتفاق به خاطر ترس بین المللی از سیر تکاملی و افزایش تربیت شیعه بود که بوسیله داعش می خواستند جلوش گرفته شود.وی افزود: امروز از آگاهی از هند، شرق آفریقا، لبنان، ترکیه و نیجریه بعنوان یک مناسک رسمی به رسمیت شناخته شده است و در بزرگداشت این مراسم با شیعه همراهی می‌کنند وقتی چنین اتفاقی افتاد اتاق های صهیونیزم و لیبرالیسم بین الملل به دنبال علت رشد سریع شیعه پرداختند. اول از انقلاب ایران شرع کردند که چرا بعد از این همه کودتا مانند جنگ تحمیلی، حمله به طبس، عملیات نوژه و... همچنان این انقلاب پابرجاست بعد آنها آمدند مطالعه و تحقیق کردندو بعد پی بردند که علت ماندگاری این انقلاب 2 رکن است یکی کشته شدن حسین بن علی در 1400 سال پیش و رکن دوم مرجعیت شیعه. بعد آمدن بر روی بعضی مبلغین و مداحان هزینه کردند که راه نفوذ را باز کنند. افکار را منحرف نمایند و در زمین خودشان بازی کنند و از این طریق باعث تخریب شیعه و انقلاب و مرجعیت دینی ما شوند.

وی افزود: دو جور جنگ طراحی کردند یک جنگ فرهنگی مذهبی و یکه جنگ امنیتی و انتظامی بعد بحث عراق و سوریه و.. بعد که به یمن رسید اتفاقی که برای کشورهای منطقه افتاد اگرچه ما هزینه زیادی در بحث جنگهای نظامی و امنیتی دادیم اما باز هم توفیقی پیدا نکردند ولی دشمن در جنگ فرهنگی و مذهبی توفیقاتی داشت که متاسفانه بعضی ها دانسته و یا ندانسته در زمین دشمن نقش ایفا کردند.

وی افزود: برای نمونه گفته می‌شود توکلت علی الحیدر در صورتی که غریب به 50 آیه هست که توکل فقط برای خداست بعد آنها می‌گویند ببیند این رافزی ها در توحید مشکل دارند و اینها مرتد هستند و مهدور الدم اند اشاره می‌کنم به بعضی از آیات توکل به خداوند مهربان:
وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلًا 
اللَّهُ خَالِقُ کُلِّ شَیْءٍ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ وَکِیلٌ 
إِنِّی تَوَکَّلْت عَلَى اللَّه رَبِّی وَرَبّکُمْ
رَّبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَکِیلًا
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ
همه اینها یکسری مستنداتی دارد اما متاسفانه عده¬ای می آیند با همین گذاره¬های اصیل اسلامی معادل سازی می‌کنند مثلا جمله «حی علی العزا» ببینید جهان اسلام به نماز حساس هست و به حی علی الصلواه حساس هست اینجاست که رو به شیعه کرده می‌گویند ببینید اینها نماز نمی خوانند و با ایان اجتماعات بزرگی که بوجود می آورند عزاداری می‌کنند و باز ما مهدور الدم می شویم 
این احمقهایی که در مساجد و حسینیه ها بمب گذاری می‌کنند و آدم سر می برند تا حدودی خواسته و ناخواسته به خاطرهمین لفظهایی است که ما به‌کار می بریم.امروز دنیا دنیای شیشه ایست نمیشه اینجا در هیئت خود کاری بکنی و اون طرف آن را در فضای مجازی نبینند.


مدیر کل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: شیوه دشمن در تخریب شیعه چهار محور است:
الف- برجسته سازی مطالب خلاف شرع سخنران و مداح
ب- انحرافی جلوه دادن عزاداری های شیعیان - آیت الله حکیم فرمودند: دو چیز باعث عدم پیشرفت شیعه شده است: الف) دشنام دادن به خلفا ب) آسیب های عزاداری - اگر از این دو رخت برکنیم آن وقت می توانیم در عصر ظهور، تشیع ناب را به دنیا معرفی کنیم
یک مراسم مذهبی خوب باید پنج ویژه گی داشته باشد: 1-مجالس آگاهی بخش باشد یعنی وقتی ما وارد مجلس می شویم باید پایه احکام و عقاید ما با دریافت اطلاعات خوب محکم تر شود. 2- مجلس بیدارگر باشد. 3- مجلس امیدوارکننده باشد.یعنی طوری نباشد که نسبت به انقلاب، تشیع و... بذر نا امیدی بپاشد پس مبلغین و مبلغات و مداحان ما در ایراد سخنرانی های خود باید دقت بیشتری کنند.4- مجلس باید وحدت بخش باشد.5- مجلس باید در چهار چوب شرع مقدس باشد.
ج- برجسته سازی غلو شیعیان
د- جمع آوری اسناد اهانت به مقدسات اهل سنت

معممی مقدم گفت: آیا عزاداری موضوعیت دارد یا طریقیت ؟ به نظر می رسد که مسئله اصلی انحرافات مجالس مذهبی سر این قضیه است عزاداری شعار اساسی عزاداران هست اما عزاداری هدف نیست موضوعیت ندارد عزاداری طریقیت دارد مثل قرآن خواندن، وقتی ما قرآن می خوانیم که قرآن خوانده باشیم بهره کم می بریم. اما وقتی قرآن بخوانیم و در آن تدبر کنیم تدبر بکنیم که به آن عمل نماییم و جامعه ما قرآنی شد آن وقت است که ما درباره بزرگداشتی که در آن ایثار، از خود گذشتگی، زندگی مسالمت آمیز، تعاون و... باشد می توانیم حرفی بزنیم وزمینه را برای ایجاد تمدن اسلامی بوجود بیاوریم.شک نکنید که ما با دوبال قرآن و عترت، اگر درست عمل بکنیم زمینه ایجاد تمدن اسلامی بوجود می آید اگر یکی را بگیریم ناقص است اگر خطا بگیریم انحرافی بگیریم معادل بگیریم باز هم اشتباه کردیم.

وی افزود: حال اگر عزاداری هدف شد چه اتفاقی می افتد؟ یعنی اگر دغدغه شد که امشب چگونه شور بگیرد چگونه سینه بزنیم چند تا دوربین برنامش را ضبط می‌کنند در صورتی که این آخر خط نیست آخر خط یکجای دیگر است عزاداری وقتی هدف شد گفته نمی شود تا دانسته شود گفته می‌شود تا گریانده شود در حالی که عزاداری ما باید بگوییم تا بدانیم عزاداری ما باید بگوییم چی شد که بعد از 50 سال از رحلت پیامبر اکرم (ص) با زریه حضرت با نوه حضرت چه برخوردی کردند چه شد که حضرت را با فجیع ترین وضع به شهادت رساندند.

مدیر کل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه عزاداری وقتی هدف شد نمی گویند چرا امام شهید شد می‌گویند امام چگونه شهید شد؟ تصریح کرد: عزاداری وقتی هدف شد خبری بعد از عاشورا و تاسوعا نیست- در صورتی که آیا این ناهنجاری های جامعه به ما ربط ندارد همه ما میدانیم امام حسین علیه السلام عملا قضیه امر به معروف و نهی از منکر را در دستور کار خود قرار داد وقتی ما امر به معروف و نهی از منکر می‌گوییم آشنایی ترین بعد اجتماعی فرهنگی فروع دین است یعنی اینکه نماز و روزه هم همان کارکرد اجتماعی خود را دارد اگر خمس هم می دهیم برای این است که در مسائل خیر استفاده شود اگر زکات می دهیم برای این است که ابن سبیل را دستگیری کنیم و همه اینها کاربرد اجتماعی خود را دارد.مدیر کل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: اگر عزاداری هدف شد وقتی عزاداری شروع شد مخاطب را به فکر فرو نمی برد عزادار را به حس فرو می برد من نوعی تا وقتی در هیئت هستم خوبم اما وقتی از هیئت درآمدم همان آدم سابق می شوم چه کنیم که اندیشه و تعمیق معارف اسلامی از بستر هیئات مذهبی خوش را نشان دهد یکی از مهمتریم اهداف ما برای تعظیم شعائر مذهبی براساس محکمات دینی است حضرت امام خمینی رضوان الله تعای علیه در کتاب چهل حدیث خود می فرمایند: آهن را وقتی داخل کوره میگذاریم آهن آتش می گیرد آتش گرفتن آهن یک امر عارضی است و وقتی آهن را از کوره درمیاوریم هم آتش خاموش می‌شود هم آهن سرد می‌شود چه کنیم بعد از هیئت این آتش در ما باشد این احساس در ما باشد ما همان ادم خوب و حسینی بمانیم

معممی مقدم افزود: عزاداری وقتی هدف شد از حضرت زینب سلام الله علیها یک شخصیتی صرفا قد خمیده، چهره کبود و سرش به مهمل خورده تعریف می‌کنیم. از پای مردی حضرت زینب سلام الله در کاخ اموی دیگر خبری نیست از عفت زینبی می بینیم خبری نیست پس لذا ما نباید عزاداری را هدف بدانیم.

وی گفت: دغدغه اصلی امام حسین علیه السلام در عصر حاضر این است که ما مامور اجتماعی باشیم اگر امام حسین علیه السلام الان در این جلسه حضور داشتندآیا دغدغه امام ظاهر هیئات مذهبی بود یا نه اینکه حضرت می فرمودند: من دغدغه خودت را دارم من دغدغه خانواده ات را دارم قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً امروز جامعه ما از لحاظ آسیب های اجتماعی وضعیت خوبی ندارد امروز زلزله اجتماعی آمده آیا هیئات مذهبی نسبت به این زلزله اجتماعی می توانند بی تفاوت باشند چقدر خوب است در دهه محرم اگر بخواهیم کار امام حسینی انجام بدهیم هیچ ثبت طلاقی نداشته باشیم – چقدر خوب است قسمتی از نذورات هیئات خرج آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد بشود. بیاییم اسلام را با کارکرد اجتماعی اش معرفی کنیم – خطبه های نماز جمعه ما سمت و سو پیدا بکند که مردم نقش آفرینی بیشتری در کارکرد اجتماعی و رفع حوائج اطرافیان خود داشته باشند بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی.

مدیر کل تشکلهای دینی سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه به هر حال دغدغه اصلی ما هیئتی ها، مداحان و سخنوران باید کم کردن آسیب های اجتماعی باشد افزود: یکی از رویکردهای فرهنگی ما می تواند معادل سازی نذر فرهنگی ما باشد می‌گویند نذر عهدی است که بنده با خدا برای رسیدن به حوائج مشروع می بندد چه خوب است قسمتی از این نذورات ما خرج مسائل فرهنگی شود و مردم را به سمت نذر خوب سوق دهیم نذوراتی از قبیل: خرید قرآن و مفاتیح – کمک به محیط زیست – ویزیت رایگان و....
شکر خدا وضعیت اشکال عزاداری و وهم آموز در اکثر نقاط کشور تک رغمی شده است فقط ما در بحث ایجا ترافیک و صدای بالای بلندگوها و عزاداری خارج از ساعت هنوز در هیئات عدد دو رغمی است درست است که زیر 20 درصد است امام امیدوارم ما بتوانیم این موضواعات را نیز بتوانیم کاهش دهیم.

معممی مقدم در پایان گفت: سروران عزیز سایه و سوی مجالس مذهبی ما را گمراه نکند در هیئات پذیرای همگان باشیم چون در محضر امام حسین همه با هم برابرند و باید بیشتر هوای محرومین و فقرا را داشته باشیم اگر کسی بد حجاب و یا بی حجاب هم آمد آن را هم تکریم کنیم اگر حتی یک نفر هم شرب خمر کرده بود او را هم تکریم کنیم همین علی گندابی ها و رسول ترک ها به خاطر همین مجالس امام حسین بود که توانستند مراتب عالی را طی بکنند.

تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (186)
کد خبر: 5486
  • هیآت مذهبی در برابر آسیبهای اجتماعی مسئول باشند
  • هیآت مذهبی در برابر آسیبهای اجتماعی مسئول باشند

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

اين ماه: 137866                              ديروز: 2812                              امروز: 3254

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.