22

نشانه اولیاء الهی از دیدگاه صوفیه

نشانه اولیاء الهی از دیدگاه صوفیه
صوفیان مدعی خاص بودن خود هستند چراکه معتقدند از میان مسلمانان، انسانهای برگزیده هستند و اولیاء الهی تنها از میان صوفیان هستند و نشانه آن هم این است که صاحب کرامت و خوارق عادت‌اند.


آنچه در کتب صوفیه به‌وفور یافت می‌شود ادعاهای بی‌پایه و اساس است که برخی از محققین نیز از عمق ادعاهای آن‌ها پرده برداشته و به آن‌ها اشاره کرده‌اند. چنانچه محقق شهیر دکتر غنی درباره ادعاهای صوفیان می‌نویسد: «خلاصه عقیده صوفی این است که فوق عالم مرئی و محسوس عالمی است ... و اتصال به آن عالم مخصوص به اصفیا و برگزیدگان حق است که "اولیاءالله" هستند... صوفیه برگزیدگان مسلمین هستند و اولیاء برگزیدگان صوفیه.» [تاریخ تصوف در اسلام، ج 2، صص 241-242] دلیلی که دکتر غنی برای این ادعای صوفیه مطرح می‌کند این است که: «به عقیده صوفیه "اولیاء" کسانی هستند که مقام قدس دارند و به خدا نزدیک‌اند و نشانه نزدیکی آن‌ها این است که قادر بر اعمال فوق الطبیعه هستند یعنی کرامت و خوارق عادت دارند.» [همان]
حال باید گفت که اگر صوفیان برگزیدگان الهی از میان مسلمین هستند، پس جایگاه خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) در این میان چست؟ اگر نشانه اولیاءالله بودن و نزدیکی به خداوند متعال توانایی بر انجام امور خارق‌العاده است، در این صورت مرتاضان هندی کوی سبقت را از صوفیان ربوده‌اند و درنتیجه باید از صوفیان برتر و نزدیک‌ترین افراد به خداوند متعال باشند.

پی‌نوشت:
دکتر غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، نشر زوار، تهران، 1386، ج 2، صص 241-242


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (430)
کد خبر: 5762
  • نشانه اولیاء الهی از دیدگاه صوفیه

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
اين ماه: 69957                              ديروز: 2512                              امروز: 2210

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.