29

اقناع و متقاعد سازی در رسانه

اقناع و متقاعد سازی در رسانه

یقینا اقناع و متقاعدسازی توسط رسانه‌های ملی ضریب اطمینان مردم به رهبران نظام و دولت مردان را بالا برده و مشروعیت سیاسی، سیاست‌ها و اقدامات آنها را مورد تأیید افکار عمومی قرار می‌دهد.


اقناع و متقاعد سازی با هدف ایجاد یا تغییر عواطف و احساساتی است که شکل دهنده ی رفتار دینی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افراد صورت میگیرد هر چند بحث اقناع در حوزه ی روانشناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد لیکن ماهیت و طبیعت انسان به گونه ای است که بیش از آن که عنصر اجبار شکل دهنده ی رفتار فردی و جمعی او باشد عنصر اقناع و متقاعد سازی با نقش مؤثر و پایداری میتواند در تعیین روابط و مناسبات سالم و سازنده ی او با دیگران و با جامعه موثر واقع شود. اهمیت اقناع به حدی است که از گذشته های بسیار دور و بلکه چند قرن پیش از میلاد مسیح مورد توجه سوفسطاییان و حتی ارسطو بوده است. ارسطو به تعبیری نخستین کسی بوده است که تئوری جامعی برای فرایند اقناع وضع کرد. در نزد ارسطو سه عنصر اقناع عبارتند از منبع، پیام و احساس مخاطبان، به اعتقاد او خطیب باید خود را شخص مورد اعتماد نشان داده و خطابه نویسان باید در تدوین پیام اقناع کننده ادله ای بکار برند که حاکی از منطق و استدلال باشد و برای نکات از مثال های زنده ی تاریخی و فرضی استفاده کنند. همچنین خطیب باید به اعتقادات گذشته ی مخاطبان و احساسات آنها توجه داشته باشد. 

اقناع و متقاعد سازی توسط رسانه های ملی ضریب اطمینان مردم به رهبران نظام و دولت مردان را بالا برده و مشروعیت سیاسی، سیاست ها و اقدامات آنها را مورد تأیید افکار عمومی قرار می دهد. این امر ضمن آن که به ترمیم شکاف احتمالی میان دولت و مردم کمک می کند و زمینه ساز حمایت توده ی مردم از سیاستهای دولت مردان می شود، مشوق دولت در تأمین امنیت ملی و ابعاد مختلف آن به ویژه امنیت فرهنگی می شود. 

یکی از عوامل اصلی و موفقیت یک سیاست خارجی آن است که افکار عمومی مؤید سیاست های یک دولت در تعامل و مناسباتش با دیگر دولت ها و جامعه یا بین الملل می‌باشد.



اجماع برخاسته از روح اقناع و متقاعد سازی توده ها در واقع موجد یک روح جمعی و اراده ی بنیادین در حمایت از نظام سیاسی حاکم خواهد بود. نظام سیاسی حاکم اگر از پشتوانه ی معنوی و حمایت توده ای مردم برخوردار باشد با سهولت قادر به تأمین امنیت ملی و ابعاد مختلف آن، خاصه ی ابعاد فرهنگی آن میباشد.

در راستای سیاست اقناع و متقاعد سازی رسانه ها، میتوان حمایت و پشتیبانی افکار عمومی از جهت گیری های سیاست خارجی دولت را نیز مطرح ساخت. یکی از عوامل اصلی و موفقیت یک سیاست خارجی آن است که افکار عمومی مؤید سیاست های یک دولت در تعامل و مناسباتش با دیگر دولت ها و جامعه یا بین الملل می باشد. در واقع دولت در بستر چنین پشتوانه و حمایت هایی قادر به تأمین ابعاد مختلف اهداف ملی، منافع ملی، امنیت ملی و امنیت فرهنگی خواهد بود.

تبیین مرزهای دوستی و دشمنی

در راستای جهت گیری های کلان سیاست خارجی و راهبرد ملی یک کشور که توسط سیاسیون و دولت مردان آن کشور ترسیم می‌شود، رسانه ها در تبیین این جهت گیری های کلان و راهبرد ملی نقشی محوری ایفا می نمایند. 
رسانه با بهره گیری از قدرت تبلیغی و اطلاع رسانی خود می تواند حس تنفر و دشمنی را نسبت به عقاید جریانات سیاسی، گروه ها و یا کشورهای خاصی به ویژه غیر همسو و یا دشمن برانگیزد و یا بالعکس به تنویر افکار عمومی نسبت به عقاید، گروه ها و جریانات سیاسی و فکری و یا کشورهای دوست و همسو بپردازد. برای مثال رسانه های جمعی کشورمان در تنویر و آگاهی بخشی به توده ی مردم نسبت به سیاست های خصمانه‌ی آمریکا و اسرائیل و دوستی با ملت های مسلمان و محروم منطقه و جهان و تبیین مرزهای دوستی و دشمنی و مبانی این مرزها نقش مهمی ایفا نموده اند. 
یقیناً شناسایی دوستان و دشمنان و ارزش های اعتقادی هر یک از این دو دسته و همسویی و ناهمسویی این ارزش ها با ارزش های فرهنگی کشور مبدأ به نوعی در بطن خود منجر به واکسینه شدن مردم در مقابل تهدیدات فرهنگی و بالطبع افزایش ضریب امنیت فرهنگی خواهد شد. در یک جمله می توان گفت رسانه ی ملی با تبیین اهداف شناختی برخاسته از ارزش ها و آموزه های دینی، اهداف عاطفی و رفتاری مخاطبان خود را در راستای استراتژی فرهنگی آن کشور شکل می دهند. نتیجه‌ی وضعی این روند تقویت امنیت فرهنگی کشور خواهد بود.

تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (405)
کد خبر: 5790
  • اقناع و متقاعد سازی در رسانه

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
اين ماه: 602388                              ديروز: 1991                              امروز: 870

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.