28

مصادیق محرمات پیام رسانه

مصادیق محرمات پیام رسانه

رسانه با پخش فیلم‌ها و برنامه‌هایی که محتوای تجمل‌گرایی، اسراف و تبذیر دارند، الگویی نامناسب به مردم معرفی و عرضه می‌کند که نتیجه آن بی‌تفاوتی جامعه نسبت به اعمال حرام خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه، در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، بیان داشت: موضوع محرمات پیام رسانه در سه بخش قابل بحث است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهار داشت: محتوای حرام همچون نشر اکاذیب، اشاعه فحشا، منکر و...، محتوایی که حرمتی در اصل آن وجود ندارد اما همراه و مقارن با فعل حرام باشد مانند مسابقه‌ای که همراه با موسیقی حرام باشد و محتوایی که اصل آن پیام حرمتی نداشته باشد اما نتیجه و پیامد‌های حرامی داشته باشد، سه بخش محرمات پیام‌ رسانه شمرده می‌شود.

وی با اشاره به دیگر مصادیق بخش دوم محرمات پیام رسانه، ابراز داشت: پخش برنامه‌ای از رسانه که در آن اسراف، تبذیر و تجمل‌گرایی تبلیغ شود، حرام خواهد بود.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: هر چند ممکن است اصل برنامه‌ای در رسانه صحیح و بدون مشکل شرعی باشد اما هنگامی که با فعل حرامی همچون تبلیغِ اسراف و تبذیر مقارن شود، اصل برنامه را تحت شعاع قرار داده و حرام می‌شود.

وی با بیان این که محتوای ترویج دهنده اسراف و تبذیر در رسانه مصادیق کاربردی فراوانی دارد، عنوان کرد: مسابقات تلویزیونی که در آن نعمات الهی ریخت و پاش‌ها می‌شود، همگی از مصادیق محتوای همراه با فعل حرام به شمار می‌آیند، به همین علت پیام این برنامه تلویزیونی جزء محرمات پیام رسانه تلقی می‌شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه با قرائت آیه «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»، گفت: پخش برنامه‌هایی که در آنها اسراف و تبذیر صورت می‌گیرد، تبلیغ عمل حرام بوده و بر اساس آیه شریفه 19 سوره مبارکه نور، اشاعه فحشاء حرام است.

وی اظهار داشت: رسانه با پخش فیلم‌ها و برنامه‌هایی که محتوای تجمل‌گرایی، اسراف و تبذیر دارند، الگویی نامناسب به مردم معرفی و عرضه می‌کند که نتیجه آن بی‌تفاوتی جامعه نسبت به اعمال حرام خواهد بود.

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه ابراز داشت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ «إِنَ‌ الْمُبَذِّرِينَ‌ کَانُوا إِخْوَانَ‌ الشَّيَاطِينِ‌ وَ کَانَ‌ الشَّيْطَانُ‌ لِرَبِّهِ‌ کَفُوراً»، رسانه با پخش برنامه‌هایی با محتوای اسراف و تبذیر، خواسته یا ناخواسته به اشاعه اعمال حرام در جامعه کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری رسا

تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (108)
کد خبر: 5922
  • مصادیق محرمات پیام رسانه

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

تاکنون: 190487             این ماه: 114141         دیروز: 2014         امروز: 3704

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.