08

نقش رسانه در حمایت از تولید ملی چیست؟

نقش رسانه در حمایت از تولید ملی چیست؟

رسانه ها می توانند سهم بخش های مهم تولید (صنعت، کشاورزی و خدمات) و تأثیر هرکدام بر روند توسعه را به جامعه نشان دهند تا عوامل تولید به نسبت صحیحی در این بخش ها توزیع و بهترین استفاده ممکن از آنها به عمل آید. از سوی دیگر ترغیب مردم به استفاده از کالاهای داخلی و معرفی کالاهای با کیفیت و اصلاح فرهنگ و الگوی مصرف کالاهای خارجی یکی دیگر از وظایف خطیر رسانه هاست. چراکه اطلاع رسانی در این زمینه می تواند در تنظیم بازار و جلوگیری از تضییع حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مؤثر باشد و با حرکتی ملی لطمات وارده از جانب قاچاق به تولید داخلی و حقوق مصرف کنندگان را کاهش دهد.

رسانه ها می توانند سهم بخش های مهم تولید (صنعت، کشاورزی و خدمات) و تأثیر هرکدام بر روند توسعه را به جامعه نشان دهند تا عوامل تولید به نسبت صحیحی در این بخش ها توزیع و بهترین استفاده ممکن از آنها به عمل آید. نقش رسانه ها در توسعه علمی و انسانی و رسیدن به توسعه همه جانبه و شناخت نیازمندی های مردم ضرورتی اجتناب ناپذیر است. گاه مردم با اولویت نیازها آشنا نیستند، بنابراین رسانه ها در این زمینه نقش مهمی بر عهده دارند. نظریه پردازان می گویند یکی از شرط های توسعه اقتصادی، توسعه ارتباطات و اطلاعات است، به گونه ای که تأثیرات رسانه ها در حوزه اقتصاد تا اندازه ای است که رسانه های جدید (مانند اینترنت و به صورت کلی تر فناوری تبادل اطلاعات) به طور کلی با کارکرد اقتصادی و تجاری شکل گرفته اند.

رسانه ها می توانند سهم بخش های مهم تولید (صنعت، کشاورزی و خدمات) و تأثیر هرکدام بر روند توسعه را به جامعه نشان دهند تا عوامل تولید به نسبت صحیحی در این بخش ها توزیع و بهترین استفاده ممکن از آنها به عمل آید. از سوی دیگر ترغیب مردم به استفاده از کالاهای داخلی و معرفی کالاهای با کیفیت و اصلاح فرهنگ و الگوی مصرف کالاهای خارجی یکی دیگر از وظایف خطیر رسانه هاست. چراکه اطلاع رسانی در این زمینه می تواند در تنظیم بازار و جلوگیری از تضییع حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مؤثر باشد و با حرکتی ملی لطمات وارده از جانب قاچاق به تولید داخلی و حقوق مصرف کنندگان را کاهش دهد.

حمایت از تولید و سرمایه ملی

حمایت از تولید و سرمایه ملی مستلزم پیشبرد صحیح سیاست راهبردی اصل 44 قانون اساسی است. چنانچه این سیاست به درستی و به نحوی پیش نرود که بخش خصوصی واقعی و مردمی درگیر آن شود در این صورت نمی توان انتظار زیادی درباره تقویت تولید و سرمایه ملی داشت. در این راستا اگر تولیدکنندگان داخلی به شعار «ایرانی جنس خوب بساز» عمل کنند، «شعار ایرانی جنس ایرانی بخر» سریع تر تحقق خواهد یافت و مدیریت واردات و حمایت از تولید داخل تسهیل خواهد شد. در این راستا کاهش بوروکراسی و تسهیل جریان تولید و بهبود فضای کسب و کار، ایجاد مرکز اطلاع رسانی در خصوص فرصت های تجاری با استفاده از شبکه سازی و تجمیع اطلاعات رایزن های تجاری، کمیسیون های مشترک، اتاق های بازرگانی مشترک با کشورها و سایت های اطلاع رسانی در اینترنت، کمک شایانی به توسعه صادرات و حمایت از تولید داخلی خواهد کرد.

از دیگر راهکارهای حمایت از تولید داخلی می توان به تعیین و تخصیص نرخ ارز و بهره ترجیحی برای گسترش صنایع در مناطق محروم و نرخ تعرفه پائین تر برای مواد اولیه مصرفی این صنایع، تعیین و پیگیری اهداف مربوط به رشد بهره وری و کاهش قیمت تمام شده در شرکت ها، مؤسسات و سازمان های دولتی و لحاظ کردن کاهش هزینه و زمان لازم برای تولید کالا و ارائه خدمات در عملکرد این قبیل سازمان ها و مؤسسات که منجر به بهبود فضای کسب و کار می شود، اشاره کرد.

فرهنگ صادراتی و عزم ملی در زمینه توسعه صادرات

در این راستا ایجاد فرهنگ صادراتی و عزم ملی در زمینه توسعه صادرات و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی امری اجتناب ناپذیر است که رسانه ها می توانند در این زمینه فعالیت های گسترده ای انجام دهند چراکه هرچه مطبوعات در زمینه اطلاع رسانی و گزارش عملکرد دستگا ه های دولتی و مؤسسات غیر دولتی دقیق تر عمل کنند، زمینه فساد و رانت جویی درکشور محدودتر، خادمان دلگرم و متخلفان دلسرد می شوند.

رسانه ها می توانند با معرفی فرصت های سرمایه گذاری در کشور نقش مهمی در جذب سرمایه های داخلی و خارجی و افزایش اشتغال ایفا کنند. آنان با معرفی شیوه های جدید تجاری و منافع حاصل از آن می توانند بر تقویت مزیت رقابتی و کاهش قیمت تمام شده مؤثر باشند.

فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید و تجارت

از سوی دیگر رشد فناوری های ارتباطی در دهه های اخیر و همه گیرشدن آن در بین عموم مردم و کسب و کارهای مختلف اثرات انکارناپذیری بر اقتصاد، تجارت، تولید، فرهنگ و ارتباطات جمعی داشته است که از جمله اثرات آن در بخش تولید و تجارت می توان به شکل گیری مدل های جدید تجاری، بهبود کارایی و اثربخشی مدل های تجاری سنتی، بهبود کارایی زنجیره تأمین کالاهای اساسی، شفافیت در بازار و... اشاره کرد. بخش های مختلف تجاری و تولیدی نیز می توانند با استفاده از فناوری های یاد شده، کارایی فرایندهای تجاری خود را بهبود بخشند.

استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید و تجارت سبب کاهش قیمت تمام شده، بهبود کیفیت تصمیم گیری، توسعه صادرات با پیاده سازی پنجره واحد تجاری، ورود به بازارهای جدید و بهبود مکانیزم های حاکم بر بازار از طریق افزایش رقابت می شود.

بر این اساس می توان گفت که اهمیت مطبوعات تا بدانجاست که ازآن به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می شود. امروزه جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند در کنار شاخصه های اقتصادی بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی تأکید کند.


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (76)
کد خبر: 6290
  • نقش رسانه در حمایت از تولید ملی چیست؟

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.
اين ماه: 70655                              ديروز: 2318                              امروز: 3195

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.