24

جایگاه عقل در معنویت‌های نوظهور

جایگاه عقل در معنویت‌های نوظهور
در فرقه "عرفان حلقه" عقل چنین توضیح داده می‌شود:
«عقل پیوسته با کارهایی که منافع ملموس و مادی نداشته باشد، مخالفت می‌کند و هر جا که انسان بخواهد کار دل را دنبال کند، مخالفت سرسختانه نشان می‌دهد. برای نمونه وقتی که شخصی بخواهد تجربه‌ای ماورایی و غیرمتعارف پیدا کند، عقل به شدت واکنش نشان داده و چنین دنیایی را منکر می‌شود».
در جای دیگر می‌گوید:
«عارف به خوبی فهمیده‌است که زمان‌هایی که می‌خواهد به روی پله عشق گام گذارد، باید عقل را رها کند». (انسان از منظر دیگر، ص 76) 
خانم "اسکاول شین" می‌گوید:
«همینکه استدلال از در وارد شود، شهود از پنجره خارج می‌شود. فردی از من پرسید اصلاً این ذهن استدلالی به هیچ دردی می‌خورد؟ گفتم: ابداً، باید یکسره رها شود». (چهار اثر، نشر پیکان، ص289)

"کریشنا مورتی" بعد از حمله به اندیشه‌ورزی می‌گوید:
«اندیشه، مشکل ما را حل نکرده‌است و خیال نمی‌کنم هرگز حل کند. 

به محض اینکه اندیشیدن را آغاز کنیم تا در مورد چیزی نظریه و عقیده‌ای به دست آوریم، دچار انحراف شده‌ایم و از چیزی که باید بفهمیم دور افتاده‌ایم. (ضرورت تغییر، ص 159) 

باید توجه داشت که عرفای مسلمان، عقل را نه فقط با شهود قلبی و عرفان معارض نمی‌دانند بلکه شأن عقل را تا حد ضابطه و معیار برای تفکیک میان شهود رحمانی و شیطانی بالا برده‌اند. 

به عبارت دیگر، عقل را در کنار شریعت به عنوان ملاک راه سلوک و میزان کشف پذیرفته‌اند. 


📚عقل‌گریزی در عرفان‌های کاذب

تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (30)
کد خبر: 6407
  • جایگاه عقل در معنویت‌های نوظهور

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

اين ماه: 457763                              ديروز: 24744                              امروز: 6007

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.