22

بدعت‌های انجمن‌ حجتیه(5)

بدعت‌های انجمن‌ حجتیه(5)

بدعت پنجم: محدودیت دفاع در عصر معصوم 

این بدعت به شکلی وقیحانه، دایره دفاع در عصر معصوم(ع) را تنگ می‌کند. آقای حلبی صراحتاً می‌گوید، زمان امام علی(ع)، حکومت غاصب خلفای ثلاثه، به شیعه و اهل‌حق، تعرض زیادی داشتند اما حضرت دست به دفاع نزدند!(1)


انحراف چنین حرفی در آن است که بدون در نظر گرفتن شرایط و امکان دفاع، عدم اقدام به آن را به عنوان «اصلی» برای تمام زمان‌ها در نظر گرفته‌اند، در حالی که باید دید اگر حداقل ابزار لازم برای قیام موجود بود، باز هم همین تصمیم اتخاذ می‌شد یا خیر. روایات تاریخی موجود، نشان می‌دهد که این‌طور نیست:

امیرالمومنین(ع) در خطبه‌های متعددی از نهج‌البلاغه بیان کرده‌اند که "نداشتن نیروی کافی" دلیل عدم قیامشان بوده‌است. ایشان در خطبه 217 می‌فرمایند: «من هرچه کمک خواستم برای اقامه حقم، جز اهل بیتم، کسی اعلام وفاداری با من نکرد. دیدم که اگر اهل بیتم را هم در برابر شمشیر دیگران قرار دهم به صلاح نیست.»(2) 

همچنین در جای دیگری فرموده‌اند: «هنگامی كه مردم با ابوبكر بيعت كردند، ٤٠ نفر از مهاجرين و انصار نزد من آمدند و با من بيعت كردند. به آنان دستور دادم كه فردا صبح با سری تراشيده، همراه با سلاح، درب خانه من جمع شوند اما احدی از ايشان به وعده خود وفا نكرد و كسی از ايشان، تصدیق امر من نکرد مگر ٤ نفر؛ سلمان، ابوذر، مقداد و ابن‌صفیة.»(3)

در اصول کافی نیز به نقل از امام صادق(ع) آمده‌است که «اگر 17 نفر شیعه می‌داشتم، قیام می‌کردم.»(4)

چنین شواهدی نشان می‌دهد معصومین هم، اگر حداقل یار را برای دفاع و قیام داشتند، هرگز نمی‌نشستند. در صورتی که آقای #حلبی به نحوی مطرح می‌کند که گویی مسئله اصلی، «نخواستن» بوده و نه عدم امکانات. در توجیه قیام حضرت امیرالمؤمنین(ع) در مقابل معاویه، حلبی اذعان می‌دارد چون معاویه قصد داشت ریشه امام(ع) را نابود کند، حضرت فرمودند: «ان الجهاد باب من ابواب الجنه»(5). حال آنکه طبق این منطق، حرکت امام حسین(ع) توجیه‌ناپذیر خواهد بود، چون با بیعتی تاکتیکی، می‌توانست به امامت خود ادامه دهد و می‌توان گفت یزید هم قصد ریشه‌کنی نداشت. حتی در مورد امام رضا(ع) نیز قضیه به همین منوال قابل بررسی است.

ادامه دارد...


📚پی‌نوشت:
1-پیاده شده از روی نوار، باقی، عمادالدین،در شناخت حزب قاعدین، دانش اسلامی، 1363، ص301.
2-نهج‌البلاغه، خطبه 217.
3-بحار الانوار، ج ۲۹، ص ٤٧١.
4-اصول کافی، باب 100، فی قلّة عدد المؤمنین، حدیث شماره 4.
5-نهج البلاغه، ص ۶۹.

تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (94)
کد خبر: 6414
  • بدعت‌های انجمن‌ حجتیه(5)

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

اين ماه: 458752                              ديروز: 24744                              امروز: 6996

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.