20

تبیین محتوایی حکم رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی

تبیین محتوایی حکم رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی

سازمان‌ها در درون جمهوری اسلامی باید در خدمت اهداف انقلاب بوده و در دو بعد اعتلا و مقابله با آسیب‌پذیری کارکردهای تخصصی خود را با کلّ که همانا اصل وجودی انقلاب اسلامی است هماهنگ نمایند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی، این سازمان را از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب اسلامی دانستند که در دو دهه‌ی اخیر واجد یک رشد کمّی و کیفی مناسب شده است. ضرورت وجود چنین سازمان برای ارتقای سطح تبلیغات و نشر معارف اسلامی برای حفظ بنیادهای اجتماعی، سیاسی و حتّی امنیّتی بر کسی پوشیده نیست. بدیهی است که خاصیّت دین در ایجاد وفاق و همبستگی اجتماعی از راه باورها و اعمال دینی مشترک سبب افزایش سطح انسجام اجتماعی می‌شود، به‌طوری‌که هزینه‌ی تولید انسجام و اعتماد عمومی را از طرق دیگر به‌شدت می‌کاهد. چنین نگاه حداقلی که از سوی برخی جامعه شناسان مطرح‌شده است موجبات وحدت در اجتماع را تضمین می‌نماید.[1] در تاریخ ایران نیز نقش دین پس از رسمیت یافتن توسّط صفویه برای حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور بی‌بدیل است و درواقع پس از فراگیری مذهب تشیّع است که دوران جدیدی از فرآیند دولت – ملّت سازی در ایران آغاز می‌شود.


فارغ از این خاصیت بسیار مهم، انقلاب اسلامی ایران خود را ملزم به بسط معنویّت و هدایت در سراسر جهان می‌داند. این التزام به‌واقع مهم‌ترین علّت وجودی نظام اسلامی محسوب می‌شود. شناساندن و نشر معارف اسلام ناب در کنار جنبه‌ی مقدّمی برای حکومت موعود جهانی از مهم‌ترین کارکردهای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. بر همین اساس در حکم رهبر معظم انقلاب که به مثابهی منشوری برای همه‌ی ارگان‌های فرهنگی و تبلیغی در نظام جمهوری اسلامی است؛ نکات قابل توجّهی پیرامون اصل تبلیغ مورد اشاره قرار گرفت که در پی می‌آید:

1) تبلیغ و عرضه‌ی اندیشه‌ی تابناک اسلام ناب محمدی (صلوات‌الله علیه و آله)

در بافت فکری انقلاب اسلامی آنچه موضوعیّت دارد نه صرف رعایت شرعیات و ظواهر دینی، بلکه ترویج اسلام ناب مطابق ادراک امام خمینی (ره) است. اسلام ناب محمّدی به معنای «اسلام فقاهتی حداکثری» در مقابل قرائت‌های حداقلی و انحرافی از اسلام نظیر اسلام موجود در برخی کشورهای همسایه یا انواع اسلام رحمانی، اسلام ایرانی و ... قرار دارد. بنابراین فرآیند ترویج اسلام از ممرّ حوزه‌های علمیه‌ی شیعی و مرجعیّت و فقاهت با حفظ نگاه عینیّت یافته با سیاست و الزامات مبارزه با استکبار جهانی از الزامات اولیّه ی اسلام ناب محمّدی محسوب می‌شود. ازاین‌رو سازمان تبلیغات اسلامی و سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های متولّی فرهنگ موظفند برنامه‌های خود را مطابق اصل اسلام فقاهتی حداکثری قرار داده و از اختلاط این گفتمان با سایر محتواهای مشابه پرهیز نمایند.بر همین اساس است که مقام معظم رهبری معتقدند ضرورت وجود سازمان تبلیغات اسلام نسبت به گذشته ضریب فزاینده یافته است. چه که جریانات و خطوط انحرافی از سوی دشمنان به همین موازات بیشتر شده است.

2) تبیین و عرضه‌ی فکر و فرهنگ و معارف اسلامی با توجه به نیازهای روز

تردیدی نیست که نظام ارتباطات در دنیا به‌واسطه‌ی رشد فضای مجازی دچار تحول جدی شده است. سبک زندگی در معرض تغییرات پیاپی قرار گرفته است و انسان‌ها بر اثر فرآیندهای ناشی از جهانی‌سازی فارغ از عالم واقع در پی ایجاد Second Life هایی برای تشکیل ساختارهای ارتباطی با یکدیگرند. به همین دلیل باید از این‌سو نیز شیوه‌های نوینی از عرضه‌ی فکر و فرهنگ اسلامی متناسب با شرایط ذهنی و نگرشی عموم مردم در عین توجه به تفاوت‌های نسلی به کار گرفته شود. از همین رو رهبر معظم انقلاب نوآوری در ادبیات و روش‌ها در نشر معارف اسلامی را به مثابهی تاکتیکی برای تقابل با جنگ نرم دشمن معرفی می‌نمایند.

3) رصد و مقابله‌ی هوشمندانه با تهاجمات فکری و فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان

در کل جهان بیش از 300 ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد 116 ماهواره فضای ایران را پوشش می‌دهند. اما ماهواره‌هایی که در فضای ایران فعال‌اند، امکان دریافت حدود 18 هزار شبکه تلویزیونی را فراهم کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در بین این شبکه‌ها، 380 کانال به‌صورت شبانه‌روز در حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص، آهنگ‌های درخواستی و کنسرت هستند. 

در چنین زمینه‌ای هجوم بی‌سابقه‌ی دشمن بر نظام دینی و سنّتی انقلاب اسلامی موجب بروز چالش‌های جدی فرهنگی شده است. بنابراین انچنانکه بخش مهمی از تخصص و پیشرفت علمی از سوی دشمن صرف تهاجم فرهنگی علیه نظام اسلامی می‌شود، لاجرم از این‌سو نیز تنها سازمان‌هایی چون صداوسیما، تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... با حواشی بسیاری که در برخی ارگان‌ها به وجود می‌آید وظیفه‌ی رصد و مقابله‌ی هوشمندانه با تهاجم فرهنگی دشمن را به عهده دارند. این تهاجم رسانه‌ای دشمن که در راستای جنگ نرم و به‌عنوان زمینه‌های براندازی سیاسی در نظر گرفته می‌شود دارای جنبه‌های متعدد امنیّتی سیاسی و اجتماعی است که باید مطابق توصیه‌ی رهبر معظم انقلاب در دستور کار متولیّان امر قرار بگیرد. رهبر معظم انقلاب در توصیف رفتار ضد فرهنگ دشمن در این حوزه چنین می‌فرمایند:

« دشمنانی که نه امروز بلکه از چند دهه‌ی پیش، هویت و شخصیت و باور و رفتار و سبک زندگی اسلامی- ایرانی مردم خصوصاً جوانان را هدف قرار داده و با شیوه‌ها و ابزارهای متکی به فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای اعم از هنر و سینما و فضای مجازی و غیره، درصدد تهی کردن انقلاب از عقبه‌ی دینی و ایمانی و مردمی آن می‌باشند.»[2]
بنابراین ضرورت یک اقدام حداقلی و متقارن ایجاب می‌کند که سازمان‌های متولی نشر معارف با ورود در حوزه‌های نوین ارتباطی و رسانه‌ای و فضای مجازی از حجم آتش ضد دینی دشمن بکاهند.

4) لزوم همیاری مسئولان و نهادهای مختلف در تبلیغ و نشر معارف اسلامی

این دستور امام خامنه‌ای در انتهای حکم مذکور حکایت از وظیفه‌ی ذاتی انقلاب اسلامی با همه‌ی عِده و عُده در راه تبلیغ دیانت و شریعت عمومی است؛ به‌طوری‌که همه‌ی ارگان‌ها علاوه بر وظایف تخصصی خود می‌بایست با ارگان‌های فرهنگی و تبلیغی همکاری لازم را نموده و به مثابه جبهه‌ی واحدی در قبال محیط عملیّاتی دشمن عمل نمایند.

پی‌نوشت‌ها:
[1] . دورکیم، امیل، صور بنیانی حیات دینی، ترجمه باقر پرهام، تهران مرکز، 1383: 63
[2] . حکم رهبر معظم انقلاب در انتصاب رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی
28/5/1397

منبع: 
"الزامات شایستگی در سازمان‌های متولی تبلیغ و نشر معارف اسلامی " /اندیشکده برهان
تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (23)
کد خبر: 6561
  • تبیین محتوایی حکم رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

اين ماه: 511082                              ديروز: 23918                              امروز: 18004

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.