01

دستاوردهای ۴۰ ساله صنعت ایران (صنایع پر مصرف)

دستاوردهای ۴۰ ساله صنعت ایران (صنایع پر مصرف)

صنایع پر مصرف: لوازم خانگی

• در حوزه لوازم خانگی، صنایع و نما نام های داخلی، 60 درصد از کل مصرف بازار داخل را که در ابتدای انقلاب کاملاً وارداتی بوده است به خود اختصاص دادهاند.


صنایع پرمصرف: صنعت خودرو

• پیش از انقلاب امور ابتداییِ صنعت خودرو را به صورت کاملاً مونتاژی و براییک محصول از رده خارج در اختیار داشتیم اما پس از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران خط تولید خودرو را در 13 کشور جهان راه اندازی کرد.

• جمهوری اسلامی ایران امروز 18امین کشور تولید کننده خودرو و طبق آمار سازمان بین المللی تولیدکنندگان خودرو در سال 2009 دوازدهمین تولید کننده موتور و وسایل نقلیه در جهان است.

• سرانه مالکیت خودرو در ایران نسبت به ابتدای انقلاب تقریباً 5 برابر شده و به حد سرانه مالکیت خودرو در کشورهای اروپایی نظیر آلمان رسیده است.

• در ابتدای انقلاب 6 کشور تولید کننده خودرو در جهان در آن زمان 90 درصد از سهم بازار ایران را در اختیار خود داشتند در حالی که طی سالهای اخیر ایران به بیش از 39 کشور دنیا خودرو صادر کرده است.

• بیش از 90 درصد از حجم مصرف لاستیک خودروهای داخلی در داخل کشور تولید میشوند.


صنایع پرمصرف: صنعت غذایی

• در حالی که ایران طی جنگ تحمیلی و تا سالهای ابتدایی دهه 70 وارد کننده محصولات لبنی از کشورهای اروپایی بوده است، در سالهای اخیر تبدیل به صادر کننده محصولات لبنی شده است.

• جمهوری اسلامی ایران برترین تولید کننده صنایع غذایی حلال در جهان است و یکی از قویترین زیرساختها و بزرگترین ظرفیتها را در عرصه تولید و عرضه محصولات غذایی حلال در سطح جهان داراست.

• سبد صادراتی ایران در مواد غذایی از محصولات فانتزی تا کالاهای اساسی را شامل میشود. میزان صادرات سالیانه مواد غذایی از فرآورده های گوشتی شروع شده و به ترتیب برای نشاسته، گوشت مرغ، قند و شکر، ملاس، آدامس، ویفر، آب معدنی، روغن نباتی، ماکارونی، آرد، بیسکویت، کنسرو غیرگوشتی، آبمیوه و کنستانتره، شیرینی، کِشمش، شیرخشک، خامه، شیر، رب گوجه فرنگی، ماست، کشک، پنیر، بستنی؛ افزایشیافته تا شکلات که به میزان 118 میلیون دلار در سال 1396 میرسد.


صنایع پرمصرف: صنعت مواد شوینده

• پیش از انقلاب عموم مردم ایران برای رعایت بهداشت فردی و خانوادگی خود از حداقل امکانات و مواد و مصالح تنظیف برخوردار بودند ولی امروز طبق آمار مطرح شده توسط بازرس انجمن صنایع شوینده کشور ظرفیت تولید محصولات شوینده در ایران سه برابر میزان مورد نیاز مصرف داخلی است.

• 270 واحد تولید کننده مواد شوینده در کشور ایجاد شده و به بهره برداری رسیده است.

• در صنعت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی محصولاتی تولید میشوند که از بسیاری از محصولات خارجی با کیفیتتر هستند.

• صنعت بسته بندی تخصصی محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی رشد قابل توجهی داشته و در برخی موارد بدون رقیب خارجی است.

• سرانه مصرف محصولات شوینده و بهداشتی تولید داخل در ایران رشد بسیار زیادی داشته و امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان صاد‌ر کننده این دسته از محصولات شناخته میشود.

• تنوع چشمگیری در خصوص محصولات تولیدی در حوزه صنایع شوینده و آرایشی و بهداشتی طی سالهای پس از پیروزی انقلاب رخ داده است.


تعداد امتیازات: (0) Article Rating
تعداد مشاهده خبر: (13)
کد خبر: 6588
  • دستاوردهای ۴۰ ساله صنعت ایران (صنایع پر مصرف)

RSS comment feed نظرات ارسال شده

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

ارسال نظر جدید

نام

ایمیل

اين ماه: 498868                              ديروز: 28333                              امروز: 23772

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.