(آرشیو ماه مهر 1396)

25
چکیده: کریمخان کرمانی خود را مفسر اعتقادات شیخ احمد احسایی می‌داند و از همه‌ی مردم می‌خواهد تا بدون تکبر برای رفع ابهامات خود به ایشان روی آورند. وی می‌نویسد: «به غیر از ما کسی درک مسائل ایشان را نمی‌کند و بغیر از ما کسی یک سطر از کتاب‌های ایشان را و بلکه یک کلمه از کتاب‌های ایشان را درک نمی‌کند مگر اینکه باز ... ادامه »
25
کریمخان کرمانی، مفسر اعتقادات شیخ احمد احسایی
چکیده: کریمخان کرمانی خود را مفسر اعتقادات شیخ احمد احسایی می‌داند و از همه‌ی مردم می‌خواهد تا بدون تکبر برای رفع ابهامات خود به ایشان روی آورند. وی می‌نویسد: «به غیر از ما کسی درک مسائل ایشان را نمی‌کند و بغیر از ما کسی یک سطر از کتاب‌های ایشان را و بلکه یک کلمه از کتاب‌های ایشان را درک نمی‌کند مگر اینکه باز ... ادامه »
25
کافر شمردن بهائیان توسط شیخیه
چکیده: شیخیه با مطرح کردن اعتقاداتی همچون رکن رابع و نیابت امام زمان (ارواحنا فداه) در عصر غیبت، زمینه‌ی پیدایش بابیه و بهائیه را فراهم آوردند. بعد از ننگی که بهائیان به بار آوردند، مشایخ شیخیه برای اینکه خود را از رفتارهای ناشایست این فرقه‌ی ضاله تطهیر کنند، دست به تکفیر بهائیان زدند و آنها را کافر، نجس و مشرک دانستند. مطرح کردن اعتقاد ر... ادامه »
25
معاد جسمانی در دیدگاه شیخیه و شیعه‌ی امامیّه
چکیده: احسایی خود و پیروانش را از شیعه‌ی امامیّه با اعتقاد به معاد هورقلیایی خارج ساخت و این عقیده سبب جدا شدن شیخیه از امامیه شد. خیلی از مریدان وی این مسأله را ناچیز و همانند اعتقاد شیعه‌ی امامیّه دانستند، لذا به انحراف کشیده شدند. سؤال این است که اعتقاد شیعه‌ی امامیّه در رابطه‌ی با معاد چیست؟ اعتقاد شیعه، معاد جسمانی، روحانی است. ... ادامه »
25
اعتقاد شیخیه در خصوص انتقال روح امام عصر (عج)
چکیده: از جمله عقائد باطل فرقه‌ی شیخیه، که سبب پیدایش مدعیان دروغین گشت، تصور جسمی فرا زمینی برای امام عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بوده است. این فرقه معتقد بود که امام زمان در عالمی فرا زمینی زیست می‌کند و هرگاه بخواهد به این دنیا تشریف بیاورند، در افراد گوناگون ظاهر می‌گردد. این اعتقاد باعث شد تا علی‌محمد شیرازی ادعای قائمیت کند... ادامه »
25
خالقیت ائمه‌ی اطهار (ع) در نظر شیخیه
چکیده: فرقه‌ی شیخیه، بسان فرقه‌ی مفوضه به انحراف رفته و اعتقاد دارد که ائمه‌ (علیهم السلام) خالق موجودات عالم هستند. شیخیه بارها به سبب این اعتقادش مورد تکفیر علمای شیعه قرار گرفت. شیخ احمد احسایی می‌گوید: «چـرا اسـتبعاد در خالقيت ائمه می‌نمايند و حال‌ اين‌ كه «تبارك‌الله احسن الخالقين» گواه بر آن ... ادامه »
25
بستر سازی شیخیه در تاویل محکمات قرآن برای علی‌محمد شیرازی
چکیده: زمینه‌ای که شیخیه ایجاد کرد دست آویزی شد برای علی‌محمدباب که بتواند از این شرایط استفاده کند. یکی از این اقدامات که همواره کننده‌ی راه برای علی‌محمد باب بود، تاویل قرآن بود، به گونه‌ای که محکمات قرآن را هم به تاویل می‌بردند و دقیقا از همین مورد، علی‌محمدباب استفاده نمود و آیات مربوط به قیامت را در مورد ظ... ادامه »
25
عابدین جاف در باور اهل حق
چکیده: عابدین جاف یکی از بزرگان ومشاهیر اهل حق در قرن هشتم هجری قمری است که علیرغم مخالفت با سلطان اسحاق بزرنجه‌ای و تفکرات او به سلطان اسحاق پیوست. از عابدین جاف مجموعه‌ای از اشعار به جای مانده است که در اهل حق به "دوره عابدین" مشهور است. یکی از مشاهیر اهل حق "عابدین جاف" ملقب به "عابدین چاوش" است که در سال 720 هجری قمری در "شهر زور" متو... ادامه »
25
محمد بیگ در باور اهل حق
چکیده: یکی از شخصیت‌های مهم در فرقه اهل حق مخصوصا خاندان آتش بیگی "محمد بیگ" است او نهمین حکمران حکومت محلی مشعشعیان در خوزستان است که مورد غضب شاه صفی قرار می گیرد و به اطراف مراغه مهاجرت می‌کند. بنابر منابع اهل حق او با گرد آوردن اهل حق‌ها و صوفیان منطقه آذربایجان، مقدمات تشکیل خاندان آتش بیگی در فرقه اهل حق را فراهم می‌سازد. ... ادامه »
25
ازدوا‌ج‌های برادر-خواهری در آیین زرتشت
چکیده: ازدواج با محارم در آیین زرتشت، امری است که تقریباً همه‌ی اوستاشناسان و زرتشتی‌پژوهان غربی آن را تأیید کرده‌اند. سابقاً بیان شد که وجود این امر حتی در متن پهلویِ دین‌کرد (از مهم‌ترین متون پهلوی) هم تأیید شده است. نگارندگان این متن کهن (دین‌کرد) به صراحت تمام و با ذکر مصادیق و توضیحاتی روشن، ازدواج با محارم را مصداق کردا... ادامه »
25
ازدواج با محارم در دین زرتشت، آری یا خیر؟
چکیده: قول موبد نیکنام , موبد آذرگشتسب: که ازدواج با محارم در دین زرتشت وجود ندارد ، جواب دارد. از جمله بحثها و مواردی که زرتشتیان نسبت به جوامع و ادیان با آن مواجه هستند ، بحث ازدواج با محارم است که زمان زیادی است که این ایراد بر جامعه زرتشتیان نسبت داده می شود و در این بین دو دسته نظریات وجود دارد: عده ای که عمده آنها زرتشتی هستند ، این ازدواج ر... ادامه »
25
نقش زرتشت در ترویج ازدواج با محارم
چکیده: موبدان زرتشتی در گذر هزاران سال همواره مروّج خَُوَِیدوده (ازدواج با محارم) بودند. حتی برای مشروعیت بخشیدن به این مسئله توجیهاتی نیز ارائه کردند. در متون تاریخی و ادبی هم مصادیقی فراوان از این موضوع (ازدواج با محارم) وجود دارد، چنانکه اصل این مطلب امری ثابت شده است و هیچ یک از اوستاشناسان و زرتشتی‌پژوهان معتبر و منصف در آن تردیدی ندارند. جالب ا... ادامه »
25
اجرای طرح پایلوت اشتغال در خراسان جنوبی/۱۱.۵درصد نرخ بیکاری استان
چکیده: معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری در خراسان جنوبی را ۱۱.۵ درصد اعلام کرد و گفت: طرح پایلوت اشتغال در این استان اجرا می شود. جمشید تقی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: خوشبختانه استان خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران و نماد سخت کوشی و برکت در شرق کشور شناخته شده است. وی با بیان... ادامه »
25
اقامه جماعت نماز صبح در ۲۳۰ مسجد خراسان جنوبی
چکیده: مدیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی با اشاره به احیای اقامه نماز صبح در مساجد، گفت: در حال حاضر نماز جماعت صبح در بیش از ۲۳۰ مسجد استان اقامه می شود. حجت الاسلام حسین کمیلی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سومین اجلاس استانی نماز با موضوع نماز و فضای مجازی بسیت و هفتم مهر ماه برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه این اجلاس از ساعت هشت صبح در مح... ادامه »
25
بررسی مسأله خاتمیت از دیدگاه شیخ احمد احسائی
چکیده: مهم‌ترین چیزی که می‌تواند برای اثبات ادعای نبوت بهاءالله به کار بیاید، خدشه وارد کردن به مسأله‌ی خاتمیت پیامبر اسلام (صلوات الله علیه) است، اما این مسأله از زبان شیخ احمد احسائی چنان اثبات می‌شود که جای هیچ‌گونه توجیهی باقی نمی‌ماند. اگر بهائیت نخواهد آن را بپذیرد، شیخ احمد را که مبشر باب است، زیر سؤال برده است. ... ادامه »
25
چکیده: هرچند اثبات نبوت بهاءالله مبتنی بر نفی مسأله خاتمیت پیامبر توسط بهائیان است، اما کسانی به این مطلب شهادت می‌دهند که بهائیت وامدار آنان است. از جمله آن‌ها سید کاظم رشتی است که بهاءالله، او و احسائی را «نورین نیرین» معرفی می‌کند. لذا با توجه به اذعان این افراد به مسأله ختم نبوت دیگر جایی برای اثبات ادعای بهائیان وجود نخواهد... ادامه »
25
بررسی مسأله خاتمیت از نگاه سید کاظم رشتی
چکیده: هرچند اثبات نبوت بهاءالله مبتنی بر نفی مسأله خاتمیت پیامبر توسط بهائیان است، اما کسانی به این مطلب شهادت می‌دهند که بهائیت وامدار آنان است. از جمله آن‌ها سید کاظم رشتی است که بهاءالله، او و احسائی را «نورین نیرین» معرفی می‌کند. لذا با توجه به اذعان این افراد به مسأله ختم نبوت دیگر جایی برای اثبات ادعای بهائیان وجود نخواهد... ادامه »
24
ذوالنور قلندر در اندیشه اهل حق
چکیده: "ذوالنور قلندر" یکی از شخصیت‌های مهم در فرقه اهل حق است و خاندان ذوالنوری منسوب به اوست. ذوالنور از نوادگان "سید ابوالوفا" از هفتوانه و جزء یاران خاص سلطان اسحاق است. او خوردن گوشت خروس را بر سادات خاندان ذوالنوری حرام کرد زیرا معتقد بود که "پیر بنیامین" از هفتن به دون خروس رفته است. یکی از شخصیت‌های مهم در فرقه اهل حق " ذوالنور قل... ادامه »
24
ازدواج‌های پدر-دختری در آیین زرتشتی
چکیده: حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه، وجودِ رسمِ ازدواج با محارم (آن هم از نوع پیوند پدر-دختری) را در ایران باستان تأیید کرده است. حتی به صراحت گفته است که بهمن اردشیر بر اساس آموزه‌های دین زرتشتی با دختر خود که «همای چهرزاد» نام داشت ازدواج کرد و فرزندی به نام «ساسان» حاصل این ازدواجِ پدر-دختر بود. در شاهنامه در ماجرای &la... ادامه »
24
آتش بیگ در باور اهل حق
چکیده: یکی از شخصیتهای بسیار مهم در بین اهل حق مخصوصا خاندان آتش بیگی، آتش بیگ است که اهل حق او را مظهر خداوند و شاه مهمان می دانند .آتش بیگ با کمک برادران خود خاندان آتش بیگی را تشکیل داد و خود مسند نشین این خاندان شد. یکی از مشاهیر اهل حق "آتش بیگ" (1114- 1053 ه.ق) فرزند "محمد بیگ" است که همراه با برادران خود، در قرن یازدهم و دوازدهم هجری قمری خا... ادامه »
صفحه 2 از 14اولين   قبلي   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  بعدي   آخرين   
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای تبیان خراسان جنوبی (سال 2018) محفوظ می باشد.